Saturday, October 17, 2009

Risk management (1.05 a.m/18 oct 09)

Salam Alaik


Ok, ini buku yang akan saya terokai dalam jam 1.30 A.M waktu semenanjung dan 2.30 am waktu borneo ni. Ada dalam 25 minit lagi masa untuk saya menulis. Overal untuk tajuk yang akan saya baca dalam buku nie berkisar derivatives (terbitan). Ini soal risiko dalam pelaburan da dalam dunia perniagaan. First ingin saya kupas tentang attitudes dalam subjek risk ni ada 3 iaitu have derivatives, on d whole and been a tremendously positive force around d world kata :David Folkent Landau.

Dalam topik ni juga, ia akan menerangkan 2 jenis risiko yang terdapat dalam dunia yang serba canggih ni. Risiko pertama adalah risiko kewangan dan yang kedua adalah risiko perniagaan. Risiko boleh didefinisikan sebagai ketidakpastian pulangan untuk masa depan. Kalau di dalam kewangan islam ia dikatakan mengandungi unsur gharar atau ketidakpastian dan ia dihukumkan sebagai haram. Risiko perniagaan didefinisikan sebagai ketidakpastian pulangan atas jualan atau kos terhadap sesuatu urusan jualan ataupun pelaburan. Manakala risiko kewangan pula lebih kepada perubahan kadar atau nilai wang di masa hadapan atas sesuatu pelaburan yang berlaku yang mungkin disebabkan oleh masalah kejatuhan ekonomi dunia atau masalah kenaikan atau penurunan nilai mata wang di masa hadapan. Ia biasanye melibatkan perubahan kadar bunga dalam nilai barangan komoditi. Manakala derivatives pula boleh diaplikasikan sebagai suatu pulangan atas instrument kewangan dari sepenerbit kepada satu lagi alat kewangan.

Di bawah tajuk instrument dan terbitan pasaran, terdapat 4 tajuk kecil iaitu option, future contract, forward contract dan swap...Dalam topik ni jugak saya kene amik point penting tentang return n risk, short selling...dan beberapa tajuk penting lagi di bawah topik nie. OK lah dah 1.20 am waktu semenanjung. ada lagi 10 minit ni...Saya nak bersiap-siap untuk study.Nak study pun ada adab-adabnya.

Adab-adab yang saya aplikasikan dalam kehidupan ni mudah je:
1. dalam wudhuk
2. doa
3. Fokus
4. usaha sehingga paham
5. Mohon mak dan keluarga doakan
6. Tanya kawan kalo tak paham@lecturer
7. Moga diberkati Allah
8. Jangan lupa sertakan sekali dengan perkara2 sunat dan wajib paling utama

k lah. asalamualaikum

No comments:

Post a Comment