Tuesday, March 30, 2010

Moga Hati ini terus Tabah

Didikan lalu sedikit sebanyak mengajar ku untuk menjadi sorang yg terus tabah dalam mengharungi kehidupan di hari-hari muka dan lebih mencabar ini. Kekadang hati berfikir minda pula mengira apakah akan terjadi untuk esok hari? Atas diriku, keluarga ku dan seluruh manusia di muka bumi ini?

Hari ini kondisi kesihatan amat meragukan diriku sendiri di tambah pula dengan panggilan dari mak yang sedikit mengganggu pikiran ku sebagai seorang anak kepadanya. Inilah salah satu tanggungjawab ku di dunia fana ini, menjadi pendengar dan pemikir setia buat ibu ku. Jika dia lemah aku harus kuat dan jika aku degil pasti mak yang ada ubatnya. Ini kelihatan pasti.

Cerita hari ini yang ingin ku kongsikan kepada semua adalah berkaitan kasih ibu;

Pasti semua tahu tanpa ibu dan ayah, maka kita takkan ada di dunia ini. Kasih ibu membawa ke syurga. Inilah bait kata-kata yang selalu saya sebagai anak praktikkan buat saat ini. Untuk anak lelaki inilah kata-kata sesuai bagi kalian, manakala untuk anak perempuan, kasih suami membawa ke syurga (setelah saya dan kamu muslimat berumahtangga nanti).

Tapi bila saya melihat dunia hari ini, keadaan semakin kacau bilau. Saya sedih kerana anak yg dibesarkan oleh ibu dengan keadaan susah payah, mencalarkan arang di muka keluarganya sendiri. Kenapa harus ada anak yg begini? Saya melihat kasih ibu kpd anaknya amat tinggi semasa menjaga dan membelainya dari lahir hingga dewasa. Namun, hari ini saya tersentak dengan cerita buruk si anak. Betul kata orang muka yg kelihatan mulia itu, tidak mulia sepenuhnya. Don't judge a book by d cover. Untuk peringatan diri sendiri.

Hai anak, ingatlah dan tolonglah, tolonglah jangan sekali-kali sakiti hati orang tua dan keluarga kita. Belajarlah dari pengalaman lalu, kenapa harus mengulangi kesilapan lalu lagi? Tidak kah kau kasihan hai anak pada ibu mu? Tidak kah kau kasihan anak pada tulang 4 kerat yang mereka korbankan buat kita. Dan tidakkah kau sedar betapa sakitnya saat mereka melahirkan kita? Tidakkah kau sedar saat itu mereka bertarung dengan Maut!!!? Namun, hari ini apa yang kau beri untuk buat mereka tersenyum ceria dengan senyuman Ikhlas. Ramai antara kita lupa tenang PENGORBANAN mereka, kita hanya mahu gembira. Inilah yang kita tahu. Inilah yang kita mahu. Namun, untuk mak, apa yang kita buat. Saya sendiri tertanya2 apa yang harus saya lakukan untuk mak saya. Saya harus cari formula yang benar2 utuh untuk melihat senyumannya yang panjang tanpa sedikit pun kesedihan lagi. Moga hati ini terus belajar dari reality kehidupan dan university kehidupan. Moga diri ini sentiasa dalam pandangan Allah...

P/S: Teman-teman ayuh kita menceriakan dan mengembirakan hati ibu,ayah, dan keluarga bermula saat ini. Formulanya dah ada tinggal follow sahaja lagi yakni Al-Quran dan Sunnah. Moga kita terus mendamba kasih Yang Esa...Ya Rabb...

Saturday, March 27, 2010

Semoga Diri lebih baik dari hari semalam

Teringat sebenarnya bicara maya saya bersama seorang teman yg jauh d tanah arab. Beliau memberi saya beberapa link blog untuk pengetahuan diri dan bekalan masa depan mungkin. Syukran kepadanya.

Hampir setiap hari saya akan memantau blog tersebut untuk mengintai2 jika terdapat posting baru dari pemiliknya. Namun hampa sedikit, mungkin kerna penulisnya busy dengan exam di Mansurah sana.

Selama ini saya sering mengatakan tak sempat, tiada masa, tak berminat dan macam2 alasan. Sedangkan saya teringat pesanan seseorang satu saat dahulu, "Orang yang tiada cukup masa, adalah org yg suka membazir masanya". Cukup terkesan bila saya menelitynya semula. Saya mahu berusaha jadi yg lebih baik untuk hidup saya hari ini. Ini yang cuba saya lakukan mulai saat ini.

Sedikit perbincangan bersama seorang teman tentang bahtera kehidupan diri saya. Selama di kampus boleh dikatakan tidak pernah saya ke dapur untuk memasak makanan untuk diri saya sendiri kecuali maggi. Semuanya diperoleh secara segera di cafe kampus saya. Alasan saya sendiri, tidak sempat nak masak. Hurm...teruk! Budaya manja terlalu diterapkan dalam diri. Sejak kecil mak yang sediakan jika hal2 makanan. Diri pun leka dan malas. Allah...

Tanggungjawab seorang muslimah/wanita;
1. Menjadikan rumah tangga tempat yang bahagia untuk keluarga berkumpul.

2. Mewujudkan suasana Islam dalam proses pendidikan dan pembesaran anak-anak.

3. Menyempurnakan segala urusan rumah tangga menurut syara' dengan penuh keikhlasan semoga akan beroleh keberkatan.

4. Mengajak kaum wanita lain memahami prinsip-prinsip Islam dan cara hidup yang Allah tetapkan.

5. Memerangi perkara-perkara bid'ah, khurafat serta pemikiran yang salah dan adab-adab yang buruk yang mengusai wanita masa kini.

antara tanggungjawab seorang perempuan merangkap isteri, anak, dan daie...mungkin penulisan "NOTA HATI SEORANG PEREMPUAN" harus dikeluarkan.

p/s: moga diri ini sentiasa dalam keadaan sedar dan berfikir tentang tanggungjawab untuk diri, keluarga dan yg terbesar agama. Moga diri ini sentiasa dalam lembayung dan pandangan Islam. Insya Allah saya sendiri akan cuba perbaiki diri. Moga2 langkah awal mampu diterap dalam diri. Allahuakhbar. Saya harus lbh hargai diri dan hidup ini.

wassalam

Muhasabah diri

Awal pagi selepas subuh rutin biasa sejak 2 ke 3 hari ini adalah menyelak akhbar2 tempatan sama ada mengenai isu sosial, politik, ekonomi ataupun hiburan. Namun fokus saya hanya pada isu2 yg menyentuh sensitivity diri sendiri dan umum khususnya.

Dilihat isu sosial yg paling tinggi masa kini adalah isu buang anak, pukul ibu bapa, buang ibu bapa, dan mati dalam kemaksiatan. Allah... Inilah isu2 hangat yg kini semakin tersiar indah di bumi Malaysia yg mengaku sebagai sebuah negara Islam. Namun dari segenap sudut amat celaru dan mengelirukan.

Sehari lalu, di NSTP newspaper mengenai sukan untuk dijadikan sebahagian pendapatan buat negara. Tidak silap saya, mengenai sukan bola yg bakal berlangsung di luar negara. Berjaya group memohon lesen dari kerajaan Malaysia untuk menceburi diri dalam sebahagian sukan perjudian itu. Jika tidak silap ada sumber yg mengatakan PM akan mempertimbangkan permohonan syarikat terbabit kerana apabila dikira2 ia dapat menjana pendapatan negara dengan lebih baik, namun harus sedar ia adalah suatu aktiviti haram kerana wujud unsur perjudian. Sama seperti sebahagian aktivity SPORT TOTO atau lebih dikenali sebagai NO.EKOR!!!

Untuk politikus negara pula, saya amat tertarik dengan harakah daily dengan wacananya berkisar Tuan Guru menyokong Tuan Hadi berkisar Khalimah Allah digantikan ke dalam rukun negara agar umat manusia tidak lagi keliru dan lebih jelas dengan "Tuhan" yg dimaksudkan dalam rukun pertama negara ini. Kerana keliru dan celaru, porak perandalah negara dan kerana pemimpin yg keliru+celaru=Haru biru semua.

Bukan ingin memburukkan atau meyokong mana-mana pihak, namun secara peribadi saya melihat kesedaran manusia semakin pudar tentang isu2 sensitivity diri, agama mahupun masyarakat. Semua hanya mahu berserah, bersabar dan persoalannya sampai bila? Berserah tanpa usaha itu adalah suatu yg sia2 untuk kehidupan. Jika saya diberi 2 pilihan sama ada untuk terus berserah tanpa usaha @ usaha baru berserah, saya akan memilah yg ketiga yakni doa usaha ikhlas tawakkal...Ini principe hidup saya secara peribadinya.

P/s: Untuk diri sendiri khususnya, jangan terus leka dalam memacu kehidupan dunia untuk menuju ke akhirat. Moga kita terus sedar dan bertindak dan bukannya hanya menanti!!!

Wassalam

Sunday, March 14, 2010

Malaysia Semakin Celaru dan membuatkan semua keliru

Terbaru kes anak berusia 11 tahun d kahwinkan dengan lelaki berusia 41 tahun? Apa kes ni???Jika hari ini anak sekecil itu menjadi mangsa, untuk masa hadapan adakah selepas lahir terus dinikahkan?

Ke mana arah pendidikan Malaysia sebenarnya? Ke mana arah kehidupan manusia sebenarnya? Jika ini yg di namakan kebahagiaan, ya Allah...ia bukanlah bahagia yg kekal. Hari ini nampak semakin buruk, d masa depan bagaimana? Bila saya pikirkan dan membaca akhbar2 tempatan, terfikir di minda saya, bagaimana situasi masa hadapan? Adakah bertukar baik atau semakin teruk? Terfikir saya, bagaimana insan2 yg bakal membina keluarganya nanti. Benar, didikan agama adalah utama, namun sejauh mana ia sampai di hati ibu, ayah, adik-beradik kita, saudara2 kita dan anak2 yg bakal di amanahkan oleh Allah nanti?Allahuakhbar...

Namun, sesungguhnya saya amat bersimpati kepada nasib keluarga adik siti nur zubaidah yg menjadi mangsa keadaan. Bersama2 lah kita berdoa agar segalanya pulih dan adik siti Nurzubaidah dapat ditemui semula.

Saya sediakan satu petikan untuk terhidar dari melakukan maksiat daripada pesanan Ibnul Qayyim;

Berikut ini sepuluh nasihat Ibnul Qayyim rahimahullah untuk menggapai kesabaran diri agar tidak terjerumus dalam perbuatan maksiat:

Pertama, hendaknya hamba menyadari betapa buruk, hina dan rendah perbuatan maksiat. Dan hendaknya dia memahami bahwa Allah mengharamkannya serta melarangnya dalam rangka menjaga hamba dari terjerumus dalam perkara-perkara yang keji dan rendah sebagaimana penjagaan seorang ayah yang sangat sayang kepada anaknya demi menjaga anaknya agar tidak terkena sesuatu yang membahayakannya.

Kedua, merasa malu kepada Allah… Karena sesungguhnya apabila seorang hamba menyadari pandangan Allah yang selalu mengawasi dirinya dan menyadari betapa tinggi kedudukan Allah di matanya. Dan apabila dia menyadari bahwa perbuatannya dilihat dan didengar Allah tentu saja dia akan merasa malu apabila dia melakukan hal-hal yang dapat membuat murka Rabbnya… Rasa malu itu akan menyebabkan terbukanya mata hati yang akan membuat Anda bisa melihat seolah-olah Anda sedang berada di hadapan Allah…

Ketiga, senantiasa menjaga nikmat Allah yang dilimpahkan kepadamu dan mengingat-ingat perbuatan baik-Nya kepadamu.

Apabila engkau berlimpah nikmat

maka jagalah, karena maksiat

akan membuat nikmat hilang dan lenyap

Barang siapa yang tidak mau bersyukur dengan nikmat yang diberikan Allah kepadanya maka dia akan disiksa dengan nikmat itu sendiri.

Keempat, merasa takut kepada Allah dan khawatir tertimpa hukuman-Nya

Kelima, mencintai Allah… karena seorang kekasih tentu akan menaati sosok yang dikasihinya… Sesungguhnya maksiat itu muncul diakibatkan oleh lemahnya rasa cinta.

Keenam, menjaga kemuliaan dan kesucian diri serta memelihara kehormatan dan kebaikannya… Sebab perkara-perkara inilah yang akan bisa membuat dirinya merasa mulia dan rela meninggalkan berbagai perbuatan maksiat…

Ketujuh, memiliki kekuatan ilmu tentang betapa buruknya dampak perbuatan maksiat serta jeleknya akibat yang ditimbulkannya dan juga bahaya yang timbul sesudahnya yaitu berupa muramnya wajah, kegelapan hati, sempitnya hati dan gundah gulana yang menyelimuti diri… karena dosa-dosa itu akan membuat hati menjadi mati…

Kedelapan, memupus buaian angan-angan yang tidak berguna. Dan hendaknya setiap insan menyadari bahwa dia tidak akan tinggal selamanya di alam dunia. Dan mestinya dia sadar kalau dirinya hanyalah sebagaimana tamu yang singgah di sana, dia akan segera berpindah darinya. Sehingga tidak ada sesuatu pun yang akan mendorong dirinya untuk semakin menambah berat tanggungan dosanya, karena dosa-dosa itu jelas akan membahayakan dirinya dan sama sekali tidak akan memberikan manfaat apa-apa.

Kesembilan, hendaknya menjauhi sikap berlebihan dalam hal makan, minum dan berpakaian. Karena sesungguhnya besarnya dorongan untuk berbuat maksiat hanyalah muncul dari akibat berlebihan dalam perkara-perkara tadi. Dan di antara sebab terbesar yang menimbulkan bahaya bagi diri seorang hamba adalah… waktu senggang dan lapang yang dia miliki… karena jiwa manusia itu tidak akan pernah mau duduk diam tanpa kegiatan… sehingga apabila dia tidak disibukkan dengan hal-hal yang bermanfaat maka tentulah dia akan disibukkan dengan hal-hal yang berbahaya baginya.

Kesepuluh, sebab terakhir adalah sebab yang merangkum sebab-sebab di atas… yaitu kekokohan pohon keimanan yang tertanam kuat di dalam hati… Maka kesabaran hamba untuk menahan diri dari perbuatan maksiat itu sangat tergantung dengan kekuatan imannya. Setiap kali imannya kokoh maka kesabarannya pun akan kuat… dan apabila imannya melemah maka sabarnya pun melemah… Dan barang siapa yang menyangka bahwa dia akan sanggup meninggalkan berbagai macam penyimpangan dan perbuatan maksiat tanpa dibekali keimanan yang kokoh maka sungguh dia telah keliru.

Insaf dan muhasabah bersama...dan bersama kita belajar di alam university kehidupan ini...moga kita sentiasa dalam pandangan dan rahmat Allah

Saturday, March 13, 2010

PERIHAL ARTIS MALAYSIA

Sebentar tadi ku lihat2 laman FB dan Blog teman2...Artis Malaysia semakin advance. Terbaru di tangkap terlibat dengan dadah...Anak seniwati terkenal??? Siapakah? Rasanya bijak untuk kita meneka.

Ketelusan dalam kerjaya artis ini ada baik dan buruknya. Jika di amati kita amat jauh ke belakang dari kehidupan masyarakat Indonesia. Teringat pada malam Forum semalam, ustazah nordianah ada menyebut tentang "seni indonesia mampu menarik masyarakatnya kepada cintai Islam", namun seni Malaysia bagaimana? Semalam aku mendengar dan hari ini aku membaca kisah buruk artis Malaysia. Layakkah mereka terus diangkat menjadi idol para anak remaja?

Bukan ingin membandingkan anatara hiburan 2 negara. Namun, suka untuk ku ingatkan diri ini dan para sahabat pembaca sekalian, agar lebih berhati2 dalam memilih seni untuk hidup. Berhibur ada cara Islam sebenarnya. Cuba search d blog ustaz Hasrizal misalnya, ada berkenaan seni. Seni Malaysia sangat kelihatan tiada arah tujuan hidupnya, makin bercelaru, makin panas dengan isu2 sensitive dan semakin wujud kepincangan dalam persembahannya dari sudut diri artis itu sendiri. Lihatlah cara kita org Malaysia berpakaian, lihatlah cara artis berpakaian, rasanya semua boleh jadi artis dah kat Malaysia nie. Tiada beza antara artis dan org biasa kebanyakannya.

Hati ini, terus panas dengan isu2 sensitive masyarakat melayu Islam sekarang. Bagaimana ingin membentuk dan mencapai status negara Islam? Jika perkara yg paling di dahagakan oleh anak remaja kini semakin pincang dan semakin membawa ke arah kemudaratan ummah. Ayuhlah kita pikir2 kan. Bukan ingin menyindir mahupun menidakkan bidang seni, namun seharusnya ia mampu membawa ke arah kebaikan bukan kemudaratan. Sakit bila anak melayu Islam sendiri buat hal remeh, dalam masa yg sama bercakap tentang agama, dalam masa yg sama menjadi pelakon hebat, dalam masa yg sama melakukan maksiat..adakah kita mahu melahirkan golongan "Dalam masa yg sama?" Jika dalam masa yg sama berbuat kebaikan dari percakapan, dari tingkah laku dan dari sudut matlamat, tidak saya kisahkan, namun lihatlah dunia.

Teringat satu pembacaan saya, dunia akhir zaman salah satunya bilangan Ulama' semakin kurang, namun yg berlakon sebagai Ulama' semakin ramai. Belajarlah dari UNIVERSITY KEHIDUPAN untuk mendapat kebahagiaan yg amat HAKIKI di Akhirat sana.

P/S: muhasabah untuk diri sendiri dan teman2, sama2 kita jauhi perkara yg buruk, sama2 kita cuba dan berusaha mencari kebahagiaan hakiki itu, sama2 kita berusaha mengembalikan syiar Islam. Rajin2lah kita membaca dan memahami isi kandungan al-Quran, sama2 kita sematkan zikir2 memuji Allah, sama2 kita renungkan perjuangan baginda Rasulullah saw...Diri ini masih harus di asah untuk tajam dari kisah kehidupan dulu kini dan masa depan...Masih belajar untuk memahami konsep "University kehidupan". Allah moga diri ini di berkati oleh Mu, dilindungi dari perkara2 maksiat dan agar jiwa ini sentiasa dekat dengan Mu dalam mendamba redha Mu. Kau lah maha pengasih lagi maha penyayang...Ya Rabb...

Friday, March 12, 2010

HAKIKAT BAHAGIA (13 MARCH 10)

Baru balik dr FORUM : HAKIKAT BAHAGIA hasil perkongsian Ustazah nordianah alwi dan ustaz anuar Ali...

Hakikat bahagia: Hadir bila kamu dapat apa yg kami mahu. Namun adakah ia kekal atau sementara? Sukar untuk di duga...Namun jika di dunia harta yg ada sememangnya hak ALLAH...Segalanya hak Allah SWT. Kita sebagai pemegang amanah yakni pengurus yang baik untuk segala yg Allah pinjamkan.

Hakikatnya hari ini adalah hari kebahagian yg aku rasa. Hidupku sentiasa penuh dengan perkongsian ilmu secara direct atau indirect. Sama ada melalui medium/intermidiaries atau tidak... aku tetap perolehi ilmu. Banyak sungguh. Alhamdulillah...

Masa2 ku hari ini sungguh banyak bicara ilmu Allah, sungguh banyak bicara dunia dan akhirat. Sungguh bermanfaat ku rasa. Perkongsian direct dan indirect bersama kawan2 baik ku, sungguh menyegarkan minda dan menaikkan semangat. Antara medium penyampaian ilmu yg Allah SWT hantarkan pada kami HE23 ialah melalui En.Asharul Huzairi dari Bursa Saham Malaysia. SubhanaAllah...sungguh matang pemikirannya dan keterbukaannya tentang dari perkongsian ilmu yang beliau berikan kepada kami. Aku sebagai pendengar yg baik mungkin, dalam setiap patah butir bicaranya akan aku pikirkan...Impian aku dan teman2 mahu jadi sepertinya atau lebih lagi.Hihihihi...Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Syukran encik...

Hari ni jugak aku dah dapat tambah koleksi bacaan ku...Haiks...sem akhir ni inilah salah satu cara untuk isi rohani diri ku. Koleksi buku2 lama masih ada yg belum ku khatamkan, namun tak mengapa...mungkin ia akan amat berguna satu masa nanti.Antara koleksi terbaru yang kumiliki ialah "KERANA CINTA HARUS KU MEMILIH: BURHAN SODIQ & NOTA HATI SEORANG LELAKI: PAHROL MOHD.JUOI"...2 buku ni Insya Allah akan ku khatamkan dalam masa terdekat ini, hurm...kawan2 ada yg booking untuk di baca oleh mereka. Apapun aku rasa seronok menjadi ulat buku dulu, kini dan selamanya. Moga kekal...walau banyak malas juga...

Semoga hari bahagia ini akan terus abadi d hati ku.

Carilah seseuatu yang luar biasa...

Thursday, March 4, 2010

Mencari Imam Ku...

Berehat sebentar dari menelaah subjek current Isu...Petang ni jam 2 ada midterm untuk subjek ni...Doakan saya

Teringat satu harapan dan impian semua wanita, perempuan mahupun muslimah. Saya lakarkan sedikit lukisan dan tulisan berbicara "Mencari Imamku"

Fitrah setiap manusia ingin berkasih-kasihan dan berkasih sayang. Namun bagaimana? Saya membawa tajuk "Mencari Imamku" khas untuk tatapan para GIRL semua. Kekasih bagaimana yg kita dambakan? Kekasih bagaimana yg kita mahukan? Adakah kekasih Gelap atau kekasih Halal?

Saya percaya di usia 15 tahun lagi, sifat ingin kasih-mengasihani telah mula wujud. Kini tidak pelik rasanya jika budak berusia 5 tahun telah mula bercerita tentang teman-teman sebayanya. Adik sepupu saya berusia 6 tahun tersenyum2 bila di soal tentang si polan si polan. Apa maksudnya?Budak2 pun dah bijak mencari dan mula suka seseorang apatah lagi kita yg dh "TUA" ni. Namun, yang "Tua" ni memilih dalam berhubungan. Itu yg pasti.

Pilih bukan beerti mahu yg kaya atau mahu yg papa kedana. Namun sesuai menjadi imam buat diri dan zuriat2 yg bakal di lahirkan. Setiap org berbeda pandangan. Namun dari hati kecil ini cukuplah dia mampu menjadi imam/pemimpin buat diri dan keluarganya. Dan sebaik2 lelaki adalah yg mampu membimbing bukan mengkritik tanpa solution yg jelas.

Ada antara kita bila di soal, mahu menjadi apa d masa depan. Jawaban yg mantap "menjadi sayap kiri perjuangan sang lelaki". Inilah antara jawaban2 yg diterima hasil perkongsian minda antara saya dan beberapa orang teman. Alhamdulillah.

Ucapan untuk si lelaki

Hai lelaki, jadilah sebaik2 pelindung buat wanita.
Hai lelaki, jadilah sebaik2 pemberi nasihat buat wanita.
Hai lelaki, jangan sesekali kau menjatuhkan kredibility kami sebagai wanita.
Hai lelaki, Ingatlah kami adalah sayap kiri kehidupan dan perjuangan Mu...

Untuk wanita

Marilah kita dambakan lelaki yg mampu memimpin
Bukan lelaki yg hanya mengkritik
Marilah dambakan lelaki yg mampu melindung
Bukan yg menjatuhkan kredibiliti wanita
Namun, janganlah kau wanita terlalu memilih dari sudut yg merugikan diri mu
Pilihlah imam mu yakni pemimpin, penasihat, pengingat, pelindung, dan pengkritik dalam kehidupan mu di dunia mahupun di akhirat sana

P/S: Tulisan ini hanya sekadar pekongsian masa senggang...

Tuesday, March 2, 2010

National Express MALAYSIA

http://national-express-malaysia.blogspot.com/2010/03/1000-students-protest-at-labuan-water.html


Wednesday, March 3, 2010
1,000 students protest at Labuan water shortage - Anil Netto
Some 1,000 students have protested at the persistent water shortages at the Universiti Malaysia Sabah campus in Labuan.

Photo: UMS Labuan website

It was the first picket in the history of Labuan, reports Bernama, which said the water problems were due to a “dry spell”.

Armed with placards and posters, they gathered at the university campus about 14km from Labuan town as early as 9am, and demanded water – as the police were on standby.


During the noisy picket, lectures were temporarily halted.

Speaking to Bernama, UMSKAL student representatives council vice-president Heryanto Hasanudin said they had submitted a memorandum to the university’s student affairs department before the picket.

According to the memorandum, the students want Higher Education Minister Datuk Seri Khalid Nordin to visit UMSKAL and check the situation first-hand; a consistent and clean water supply and temporary closure of the university until the water woes are solved.

Posted by barred at 3/03/2010 03:43:00 AM

Yahoo News...BERNAMA

UMSKAL STUDENTS PROTEST - 3
Bernama - Wednesday, March 3SendIM StoryPrint.Labuan MP Datuk Yussof Mahal said he wanted the energy, green technology and water ministry to seek a solution to water problem in Labuan.

"We cannot afford to see students and our people continue to face this problem, day in and out. We simply cannot attract investors if the problem persists,” he said.

UMSKAL requires at least 120,000 gallons of water daily for its students and staff.

Meanwhile, the water supply department, following a meeting with Federal Territories and Wellbeing Ministry secretary-general Datuk Ahmad Phesal Talip, is expected to send ample supply of water to the university.

But the question now is, if UMSKAL gets priority for water supply, what about the 85,000 consumers on the island?

The water supply is now on a ration basis to all 27 villages, and is expected to continue until December when the new RM365 million undersea water pipelines from Beaufort are fully connected.

Labuan is still dependent on water supply from mainland Sabah via an undersea pipeline through the Padas River in Beaufort district. Currently, demand for water in Labuan is about 56 million litres a day but supply is only at 42 million litres, a shortfall of 25 per cent.

The water problem in Labuan started when two of the three dams went dry early last year.

-- BERNAMA

JBH KHY GR

Malaysiakini

1,000 students protest over dry tapsMar 2, 10 7:25pmAs the current dry spell has worsened water woes in Labuan, more than 1,000 students of Universiti Malaysia Sabah Labuan
International Campus (UMSKAL) today staged a protest, urging the authorities to find a quick solution to their misery.

http://www1.malaysiakini.com/news/125517

Lagi dr BERNAMA

By Jalani June

LABUAN, March 2 (Bernama) -- As the current dry spell has worsened water woes in Labuan, more than 1,000 students of Universiti Malaysia Sabah Labuan International Campus (UMSKAL) on Tuesday staged a protest, urging the authorities to find a quick solution to their misery.

The picket was the first in the history of the international offshore island of Labuan which has been affected by a shortage of water supply since the middle of last year.

Armed with placards and posters, they gathered at the university campus about 14km from Labuan town as early as 9am, and demanded for water as the police were on standby.

During the noisy picket, lectures were temporarily halted.

Speaking to Bernama, UMSKAL student representatives council vice-president Heryanto Hasanudin said they had submitted a memorandum to the university's student affairs department before the picket.

According to the memorandum, the students want Higher Education Minister Datuk Seri Khalid Nordin to visit UMSKAL and check the situation first-hand; a consistent and clean water supply and temporary closure of the university until the water woes are solved.

The Sun

Labuan campus more worrying than thought

NOT long ago, one of your readers wrote in highlighting the critical situation faced by the students of UMS (University Malaysia Sabah) at the Labuan campus and referring particularly to the fact that students have to live every day without water.
Although I was not particularly struck by the topic at the time as it did not concern me directly, I recently had the opportunity to talk to a student from that campus and now feel that the problems the students there have to put up with are considerable and should be rectified without delay.

Lack of water, filthy hostel rooms, poor quality of food, and inefficient administration are the order of the day. The cost of living is also very high and it causes the students to finish their pocket money very fast. All of this is naturally a headache for the students and the parents who have to support them.

Several students and their parents have complained to the administration about the pitiful conditions of the Labuan campus but the administration has done nothing about it.

Among all the problems faced by the students, the lack of water is certainly the most distressful. There is no water to drink, no water to wash yourself with, no water to clean your room with, and no water to wash your clothes with. Personally, I find that a university campus with no water has no justifications. If one of the reasons given by the government to build universities in remote areas is to aid in the development of the local population, then it is not possible that the government forgets to provide water which is the most basic need for human life.

There is no doubt that a major motivator for students to go to university is the perception that in order to fit in, to be accepted, and to succeed one must have a degree. You will not be viewed as highly by your peers, and society at large, if you do not have a degree, even if the quality of your work is equally good or better than that of the graduates.

A degree is nowadays a status symbol, and since the government has worked so hard to create in our youngsters an unstoppable desire to have a degree, it should also make sure that standards are not compromised and lowered for the sake of getting what one thinks he or she ought to have in order to succeed.

Granted, many students and their parents will be willing to put up with considerable hardship if this is what the government and society demand. However, the government should not be surprised if no gratitude is forthcoming when this gratitude is most needed, such as during a crisis or at election time for example.

To undertake to do a job means to do it up to standard and completely. Thus, to avoid any more unpleasant surprises at the next general election, I would advise the government to complete any job which it undertakes because completing the job means keeping the promise made to the people concerned. And to complete the potentially magnificent Labuan campus by providing it with piped water without delay.

Updated: 11:49PM Wed, 19 Aug 2009
Printable Version | Email to a Friend

Jumaat 1 lagi

video

Ayuh gegarkan suara kita

video

Lagi....D pagi selasa

video

Saksikan

video

AYUH MAHASISWA....

02 Mac, 2010 21:13 PM
Pelajar UMSKAL Berpiket Tuntut Bekalan Air

LABUAN, 2 Mac (Bernama) -- Lebih 1,000 pelajar Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL) Selasa mengadakan piket bagi menuntut pihak berkuasa mencari penyelesaian segera terhadap masalah bekalan air di kampus itu.

Piket tersebut adalah yang pertama seumpamanya di pulau ini berikutan kekurangan bekalan air yang berlaku di sini sejak pertengahan tahun lepas.

Sambil membawa sepanduk dan poster, mereka berkumpul di kampus itu, yang terletak kira-kira 14km dari bandar Labuan, sejak pukul 9 pagi di bawah pengawasan polis.

Kuliah di kampus berkenaan dihentikan sementara berikutan piket itu.

Bercakap kepada Bernama, naib presiden majlis perwakilan pelajar UMSKAL Heryanto Hasanudin berkata mereka telah menyerahkan satu memorandum kepada Jabatan Hal Ehwal Pelajar universiti itu sebelum piket tersebut diadakan.

Katanya dalam memorandum itu, pelajar meminta Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin melawat UMSKAL bagi melihat sendiri keadaan di situ; meminta bekalan air bersih disediakan secara berterusan; dan meminta universiti itu ditutup sehingga masalah bekalan air di situ diselesaikan.

Lebih 2,500 pelajar menuntut di universiti itu, sebahagian besarnya berasal dari tanah besar Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia serta sebilangan kecil dari China, Indonesia dan negara lain.

"Akibat masalah bekalan air ini, ada pelajar yang berhenti dan melanjutkan pengajian di universiti lain," katanya.

Heryanto berkata pelajar menghadapi masalah bekalan air di kampus itu sejak semester pertama tahun lepas dan berharap keadaan akan bertambah baik pada semester kedua.

"Malangnya, keadaan bertambah buruk. Kami telah suarakan masalah ini sejak tahun lepas, tapi ia terus berlarutan. Kami harap menteri berkenaan akan mencari jalan bagi membantu kami," katanya.

Kini, pelajar universiti itu bergantung pada bekalan air yang dihantar oleh lori tangki Jabatan Bekalan Air bagi memenuhi keperluan harian mereka.

Heryanto berkata mereka cuba menghubungi naib canselor universiti itu untuk mendapatkan bantuan, tetapi tidak berjaya.

Usaha Bernama untuk menghubungi pengarah UMSKAL juga tidak berhasil.

Sementara itu, Anggota Parlimen Labuan Datuk Yussof Mahal berkata beliau telah meminta Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mencari penyelesaian bagi masalah kekurangan bekalan air di Labuan.

"Kami tidak boleh biarkan para pelajar dan rakyat kami terus mengalami masalah ini sepanjang masa. Kami tak akan dapat menarik pelabur sekiranya masalah ini berterusan," katanya.

UMSKAL memerlukan sekurang-kurangnya 120,000 gelen air sehari bagi memenuhi keperluan pelajar dan petugasnya.

Sementara itu, berikutan perbincangannya dengan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Ahmad Phesal Talip, Jabatan Bekalan Air dijangka menghantar bekalan air yang secukupnya ke universiti itu.

Masalah kekurangan bekalan air di Labuan dijangka berakhir Disember ini apabila projek saluran paip dasar laut dari Beufort ke pulau berkenaan berharga RM365juta, disiap sepenuhnya.

Kini, Labuan bergantung pada bekalan air dari tanah besar Sabah melalui saluran paip dasar laut dari Sungai Padas di daerah Beaufort. Permintaan terhadap bekalan air di Labuan ialah kira-kira 56 juta liter sehari, sedangkan bekalan semasa hanya berjumlah 42 juta liter.

Masalah bekalan air di Labuan bermula apabila dua daripada tiga empangan kering awal tahun lepas.



-- BERNAMA

Kami menyediakan langganan
berita melalui perkhidmatan Newswire.

Monday, March 1, 2010

Malam 1 march





Antara gambar semasa perrhimpunan mahasiswa KAL untuk menyelesaikan isu air yg tidak nampak kesudahannya. Nak lbh gambar, jeemputlah ke FaceBook saya...D album DEMO ISU AIR. Insya Allah nanti saya uploadkan juga demo besar2ran dari seluruh mahasiswa UMS untuk kali ke2 pada pagi tadi

Penyatuan suara Mahasiswa Kal untuk ISU AIR!!!


1 MAC 2010,
PERKARANGAN PALAPES,
8.30 MALAM.

Malam ini, insya Allah tepat jam 8.30 malam pengumpulan dan penyatuan satu suara dari seluruh mahasiswa KAL berkenaan ISU AIR yang tak tahu bila akan selesai akan dilaksanakan. Masalah air yg hampir setahun ini, terus2san berlaku dan semakin meruncing. Ia amat menyukarkan pengajian seluruh mahasiswa UMS-KAL terutamnya. Sampai ada yg menyewa hotel untuk tujuan mandi dan mencuci dan ada yg mengangkat 10 baldi air sehari sehingga ke tingkat 4 untuk tujuan pembersihan diri. Adalah tidak wajar jika ia terus-terusan berlaku kepada seluruh mahasiswa khususnya dan amnya kepada seluruh masyarakat labuan.

Dari sudut sainsnya, seorang perempuan adalah amat dilarang mengangkat benda yg berat terutama setiap hari. Ia mampu merosakkan sistem peranakan seseorang perempuan. Hal ini berlaku akibat dari ketahanan tenaga yg amat kuat digunakan oleh seseorang itu. Dan akibatnya ia mampu membuatkan seseorang itu mandul.

Teringat masa zaman sekolah dulu, ustaz selalu menerangkan kenapa perlunya lelaki ke atas seorg wanita. Ustaz kata, lelaki ni sebenarnya pelindung wanita dalam segala hal. Contoh yg diberi berkaitan beg laptop yg dijinjing oleh seorang wanita, adakah wajar kita biarkan sahaja wanita itu membawanya atau membantunya. Seluruh lelaki dlm dewan kelas masa tu lantas bersuara "kami akan membantu"...maksudnya mereka benar2 mahu menjadi pelindung wanita dan ada kepentingannya antara satu sama lain.

Dan isu air ni, ada kaitannya dengan kesihatan wanita. Jadi ayuh kita mahasiswa gegarkan suara dan bersatu suara dalam menyelesaikan isu ini. Jangan letakkan segalanya di atas bahu MPP atau PMUMS. Ayuh gegarkan...

Kita bukan nak wat kacau, sekadar berbincang dan bersatu antara mahasiswa, kita bukan demonstrasi haram, namun suarakan apa yg perlu dan wajar. Kita adalah sebahagian golongan intelektual yg sedar, jadi kita harus bangkit tegakkan apa yg wajar....ayuh seluruh warga KAL kita gegarkan malam "satu Suara, satu Tujuan"...anjuran MPP&PMUMS