Sunday, December 12, 2010

Meniti Kehidupan yg penuh liku

Jauh bukan sebarang jauh,
Jauh datang dari Sabah,
Mengaji bukan sebarang mengaji,
Mengaji ilmu di tepi perigi

Pantun membuka bicara penulisan 12/Dis/2010...Lama tidak menulis. Masa di isi dengan kesibukan kerja sambil mencari peluang perniagaan yg lebih luas.

Bercerita mengenai laluan hidup kini, sangat mencabar minda dan jiwa serta fizikal. Uh, sangat berat namun ada sahaja laluan dan idea di minda. Dahulu semasa belajar sibuk memikirkan bagaimana mahu mencapai result yg baik, duit makan, duit poket, duit buku, duit assgment, duit yg org tua berilah katakan. Kini, awal2 lagi, kerja pun tak berapa stabil, utang kereta muncul, utang PTPTN dah sedia menanti. Ya Allah memang kalau di fikir agak berat. Namun, inilah antara cabarannya dlm hidup.

Dahulu sibuk pilihanraya di dalam kampus, kempen sana sini, sekarang di dalam negara berdaftar-kempen sana sini. Esok lusa jumpa p anak perempuan dato' seri anwar kat sebelah kampung. Tajuknya berunsur gerak kerja pilihanraya. Macam2 saranan PM pun wujud bila pilihanraya semakin hampir. Saranan PM tak cukup lagi, diserah pulak kat ketua kampung, dia kata yok ramai2 g dewan orang ramai dapat RM 10. Dlu p masjid sekarang p dewan org ramai. Tu lah politik Mesia. Sakit minda, bila sering buruk memburuk. Sesama bangsa dan mengaku satu agama yg sama, tp perkelahian sering jugak berlaku, yg di menangkan orang luar.Itulah prinsip yg mahu diketengahkan oleh 1 MESIA kepimpinan PM kini. Pilih lah PAS, ni lah parti terbaik yg aku rasa wat masa sekarang nie. Kurang kontroversi tapi tingkatkan prestasi, mcm moto yg diguna dalam MELODI. Bukan parti yg sering melaga2kan dan sering mencari publisiti dan meluah janji palsu. Cukuplah penelitian kita sehingga hari ini terhadap politik Melaysia. Pilihlah yg mana sesuai dan dirasakan selayaknya untuk mentadbir negara dan menjadi kawan rakyat.

Aku anak Negara Separa Islam,
Mahu jadi anak budiman,
Hidup tidak sentiasa diam,
Wspada dalam segala Urusan.

Salam selamat aku ucapkan,
Kepada semua para pembaca,
Andai ada tersalah tulisan,
Maaf dipinta dari semua.


Wassalam

Wacana sedikit celaru dlm entri kali ini. :p

Monday, November 1, 2010

Tiada Tajuk

Assalamualaikum...

Buat semua sahabat dan rakan pembaca. Pertamanya ingin memohon kemaafan ke sekian kali kerana ruangan ini sentiasa kosong bagaikan minda yg sedia kosong selama ini. Tangan kelu dan hati bimbang untuk menyampaikan sesuatu. Maaf semua.

Hati ini ingin menulis dari bicara hati dan sanubari. Alkisahnya sekadar cerita impian seorang insan bergelar muslimat. Hari2 ada saja cerita dunia yg gembira, sdih, sadis, ceria dan Geram. Banyak org banyak ragam, inilah cerita dunia. Banyak org banyak pandangan dan perkongsian.

Situasi 1:
Satu hari di sebuah kawasan di Perak. Ketua kg membuat pengumuman kepada seluruh penduduknya, hari ini jom ke masjid sembahyang berjemaah dan mendengar ceramah dr Ustaz jemputan dan anda akan mendapat RM10, RM20 ,RM30 mengikut jarak kg dengan masjid al-falah. Dan dalam masa tersebut 4 buah bas disediakan untuk sesiapa yg berminat. Lantas ramailah org kg yg selama ini tak pernah ke masjid berpusu2 menaiki bus untuk ke masjid walau jauh walau dekat demi RM! Yg biasa ke masjid pula di tanya, dah dapat duit belum. Lalu digelengkan kepala. Yg bertanya lantas memberi solusion agar mendaftar diri untuk dapat RM10. Si qariah masjid ini lantas terfikir, adakah aku ke masjid hari ini kerana wang dan mereka yg hadir dengan 4 buah bus ke masjid hr ini kerana RM? Qariah tadi terus naik ke masjid dan beristighfar dengan kepimpinan negra yg semakin hancus serta menjadikan Masjid sebagai Institusi Islah dan dakwah yg terkebawah! Sebelum naik ke Masjid sempat Qariah tadi mengerling ke arah sebuah Van Putih bertulisan Merah " Barisan Nasional". Hebat banar mereka menghancuskan ISLAM sedikit demi sedikit dan terang-terangan!

Situasi 2:
Dik, ada org ajak angah tido masjid rabu ni. Aku kata ada Qiamulail ke? Dia kata ada Qiamulail dan ada tazkirah subuh dr DR.ZAMBRI MB haram Perak. Aku lantas jawab, dah tahu dia MB haram yg dok mcm nak g wat gapo. Dia senyum. Dia kata kalo dia g dio nak tido sebeloh Zambri n dio g tazkiroh kek zambri b4 zambri g tazkirah kat ahli jemaah. Sapa yg nak join boleh lah datang masjid al-falah rabu ni. Kot2 la Zambri nak kc duit lebih sikit dr biasa. Dia kaci duit bukan dlm masjid, luar masjid tp kawasan sekitar masjid. Balai makan. Hoh! Sengal!!!!! Pilihan raya dah dokek tu dia sibuk nak undi.

Situasi 3:

Bagi lah pandangan kalian ye...Dulu BN bising2 kalo PAS bangkitkan isu plitik kat Mesjid, sekarang deme dok jilat apa yg deme kata dulu. Deme lak nak wujudkan sistem tarbiyyah deme kat masjid. Lain cara dan lain pemahaman mungkin. Aku bukan apa, sentitive sikit bila manusia ni sibuk hal dunia, pintar berkata tapi bodoh dlm memahami dgn mendalam. Aku katakan bdoh sebab dah macam pencacai yg berbicara dan bijak lagi pencacai tu aku rasa.Rumah Allah tu tempat ibadat, tempat menumpang kasih Allah, Tempat menjatuhkan air mata kerana Allah, bukan tempat persengketaan dan perpecahan Umat Muhammad. Sedarlah sikit kawan! Jgn leka dengan mainan dunia.

Thursday, September 30, 2010

Layakkah Kita d Panggil NEGARA ISLAM???

assalamualaikum...

Saya terpanggil untuk menulis entry terbaru ini dengan motif utamanya mengenai isu "di mana sensitivity umat Islam dan kepahaman umat Islam mengenai dosa pahala menjalani kehidupan sebagai MANUSIA SONGSANG???Antara istilah yg digunapakai oleh manusia songsang ini ialah "IM SHEMALE, IM TOMBOY, IM GAY, IM LESBIAN, IM PENGKID". Inilah antara istilah yg digunakan d status peribadi golngan ini. Sejak zaman Nabi Luth dahulu telah wujud golongan homoseksual ini yang mana ia merupakan pendidikan dan peringatan dr Allah untuk diambil pengajaran dan dijauhi serta merta. Namun kenapakah di MALAYSIA negara kelahiran saya masih wujud golongan ini? Adakah peringatan terdahulu masih menjadi sangsi terhadap golongan2 ini?(Atas perbuatan kaum Nabi Luth tersebut, maka Allah menghancurkan umat tersebut dengan cara MENTERBALIKKAN BUMI ini (yang atas ke bawah, dan bawah ke atas) lalu dihujani dengan batu belerang yang terbakar secara bertubi-tubi. Lihat surah Hud [11] : 82). Inilah pengajaran yg harus d jadikan sebagai suatu kekuatan untuk menjauhi perkara mungkar ini!

Tidak beerti seorang guru atau doktor menasihati, memberi ubat kepada pelajar dan pesakitnya andai dirinya masih terumbang ambing dlm meniti alam ketuaan dunia ini. Bukan ingin melabel mana2 pihak, namun inilah hakikat dunia masa kini. Istilah "Bapak borek anak rintik" wajar digunakan untuk isu ini. Bagaimana anak mahu menjadi baik andai gurunya masih melakukan perkara yg ditegah agama dan kekhilafan demi kekhilafan dlm meniti usia senja?

Hinanya kita di sisi Allah SWT. Mungkin mulia buat pasangan shja!

Jika ada pembaca dr golongan ini d blog saya, nasihat sy satu sahaja...CARILAH TUHAN mu kembali!!!!

Wassalam

Wednesday, September 22, 2010

Ya Allah...Ampuni aku dan Insan2 sekelilingku

Salam alaik

Untuk memulakan sesuatu yg telah lama ditinggalkan adalah agak payah bagi diri ini. Namun, dipaksa untuk kebaikan jiwa dan semua. Hati ini sebenarnya sedang kecewa dgn kejatuhan demi kejatuhan yg wujud dalam diri, masyarakat,dan kepimpinan negara.

Andai jiwa ini diberi peluang untuk bangkit dan menyemarakkan corak kepimpinan yg ada, akan di ubah segala songsang yg wujud dlm kepimpinan dan individu. Budaya songsang yg meracuni jiwa masyarakat kian teserlah seolah2 berada di bumi Amerika.

Ya Allah ampuni aku dan seluruh masyarakat Islam, kuatkan aku untuk terus berada di dalam agama Mu, aku takut dengan kerdipan api neraka Mu. Ya Allah, matikan aku dalam iman, dekatkan aku dengan Syurga Mu. Allahuakhbar!

InsyaAllah

Assalamualaikum semua...

Terlalu lama saya tinggalkan blog yg tidak seberapa ini..Mungkin banyak yg menanti post baru dr saya. Sejujurnya minda sukar mengolah penulisan d saat ini...

InsyaAllah andai ada isian nanti dan perkongsian nanti, akan saya post kan buat teman blog semua dan teman pembaca. Selamat hari raya aidilfitri dari saya dan keluarga. Moga kalian sentiasa baik2 saja mahunya

Akhir kata dari saya, sayangi dan hargai segalanya. Alhamdulillah ucapan terbaik untuk segalanya...Wassalam

Friday, May 7, 2010

~Saat Terakhir di Bumi Labuan~

Dalam diam tak diam, akhirnya InsyaAllah tamatlah pengajianku dan gelaran mahasiswi yang ku pegang selama 3 tahun d bumi Labuan Ini secara tidak rasmi. Pelbagai perasaan bercampur baur bila tiba saat ini.Setiap pertemuan itu pasti terjadinya perpisahan. Sama ada ia permulaan atau terakhir hanya Allah ada jawapannya. Terima kasih pada sahabat2, lecturer2 ku yg amat d hormati, dan kawan2 semua. Untuk keluarga tercinta, nantikan kepulangan ku pada 9/5/10 ini. InsyaAllah akan mendarat d KLIA tepat jam 10.15 a.m. InsyaAllah mengikut perancangan angah, kami akan terus pulang ke Perak jika tiada aral melintang. Nantikan kepulangan ayung ye mak. Lepas ni fasa ke 8 akan ayung terjah pula. Moga ada sinar untuk kita nanti.

Apapun di Labuan ini, ia kenangan manis buat ku, kenangan yang amat sukar untuk ku lupakan, mungkin Labuan juga adalah destinasi ku untuk Fasa ke 8 nanti atau mana2 negeri yang selayaknya untuk aku terjah. Moga ada petunjuk dari Allah buat si kerdil ini.

Terima kasih untuk semua..moga akan ada masa yang sesuai untuk kita berjumpa di bumi yang menyatukan dan memperkenalkan kita tentang erti berdikari sebenar. Wassalam

Sunday, April 25, 2010

Khas Untuk peringatan kita sebagai anak


Ibu Kata Saya ni Amanah dari Allah untuk beliau

Tepat jam 4.00 a.m saya mula mengupdate blog kesayangan saya kembali. Semakin dekat dengan exam akhir semakin rancak saya menokok tambah isi dalam blog yang tidak seberapa ini. Sambil menelaah, sambil update blog. Jika sebelum ini tumpuan saya hanya pada FB sahaja, tapi kini saya beralih arah kembali ke Blog kesayangan saya. Alhamdulillah dapat 2 bab saya refress kembali untuk subjek institusi. InsyaAllah akan berkongsi bersama teman2 study group saya pagi nanti lebih kurang jam 11 pagi. Moga segalanya dipermudahkan Allah SWT.

Hati sedikit sayu sebenarnya bila mendengar lagu tema di blog saya ini. Banyak pengorbanan ibu buat diri saya sejak lahir sehingga kini. Sejak dari saya menangis keluar dari rahimnya sehingga saya mahu tamatkan pengajian saya di UMSKAL dalam tiket Ijazah Sarjana Muda Islamic Finance. Inilah reality, tanpa sedar semuanya berlaku sepantas kilat dan tanpa sedar saya sering mengabaikan nasihat2 ibu. Saya bukan insan yang sempurna, namun saya mahu ke arah kesempurnaan dari sudut sahsiah, tarbiyyah dan siasah diri. Moga ibu meredhai perjuangan ilmu saya di sini.

Sejujurnya, bagi saya percaturan Allah pada diri saya amat cantik. Fasa demi fasa dilalui dan ia mendidik saya menjadi seorang yang tabah dalam kehidupan. Jika dahulu semasa kecil, mungkin terlalu nakal, namun kini banyak berfikir ke arah kebaikan. Cukup cantik percaturan Allah untuk diri ini. Jika dahulu mungkin ada sahaja persoalan tentang sesuatu yang membuatkan ibu tak tidur malam, namun kini mungkin ibu lega sedikit.

Ya Allah, Kau rahmatilah ibuku.

Andai masa mampu berulang, tidak mahu rasanya saya memberi tangisan air mata kesedihan buat ibu, namun saya mahu mengulangi air mata gembira untuk ibu. Namun, inilah fasa kehidupan. Pengalaman itu amat manis jika kita belajar darinya. Syurga ku dibawah tapak kaki ibu kini, masa depan aku tidak pasti..Moga percaturan Allah itu sebaik2 percaturan untuk hidupku lebih mengenal erti Nyawa.

Doa untuk ibuku dan ibu-ibu lain;

Ya Allah,
Di pagi yang hening ini aku serahkan segala urusanku kepada Mu,
Ku mengharap ada sinar untuk hari ini dan seterusnya,
Jangan jadikan aku umat yang lupa akan seluruh nikmat Mu,

Ya Allah
saat tangan ini menadah memohon kepada Mu,
Ampunilah dosa ibu ku,
Dosa ku yang mungkin secara sengaja atau tidak membuat ibu berkecil hati,

Ya Ghaffar, Ya Rahim,
Engkau telah meletakkan aku di dalam rahim ibuku,
Engkau hangatkan sentuhan ibu untuk mendidik ku,
Engkau besarkan badan ku dengan aliran susuan ibu,

Ya Allah Ya Jabbar Ya Ghaffar,
anugerahkan kepada ibuku taufik dan hidayah Mu,
Limpahkanlah ibuku perlindungan Mu agar ibu mampu melindungi ku dengan keadilan Mu,
Jauhi ibuku dari kemunafikan, kufur nikmat mahupun kezaliman dunia,

Ya Rabb,
Aku memohon agar masih ada ruang untuk ku medakap tubuh layu ibu dengan penuh kasih sayang,
Berilah kesempatan untuk aku terus memanjatkan doa dari Mu untuk ibu,
Bangunkanlah aku ditengah malam untuk mencari ruang bersama Mu,
Dan untuk menyampaikan doa ku untuk kesejahteraan ibu daripada Mu,
Izinkan ku membasahi tempat sujudku dengan air mata taubat akan khilaf dan alfa ku kepada Mu dan Ibu,

Ya Rahman Ya Rahim,
Sinarkanlah kehidupan ibu dengan lembayung rahmat Mu,
Peliharalah ibuku dari dosa dunia,
Jagalah ibu untuk ku,
Satukan ibu ku bersama orang-orang yang bertaqwa kepada Mu,
Yang sentiasa mencintai agama Mu,
Yang sentiasa dahagakan ayat-ayat al-quran Mu,
Yang sentiasa dahagakan alunan zikir memuji Mu,

Ya Allah,
Kau perkenankanlah doa ku ini,
Moga aku mampu menjadi anak solehah untuk ibu..

Amien..

Kenangan Bersama

Semalam usrah akhir "Wida'" telah berlangsung di tempat yang telah menyatukan saya dan sahabat2 seperjuangan saya di UMSKAL ini. Rasa sedikit terubat akan kerinduan ingin bersama mereka lagi. InsyaAllah malam ini lepas maghrib (Isnin, 7.00 p.m) akan diadakan pula sedikit makan2 bersama muslimin dan muslimat di Baitul Raudah.

Pengisian usrah semalam bermula dengan alunan tasmit ayat as-saff yakni ayat asas bagi para pejuang agama Allah. Itulah ayat yang agak sedikit panjang saya belajar menghafaznya semasa mula2 menjadi ahli BADAR. Alhamdulillah semoga ia menjadi penguat saya dan teman-teman untuk ke medan yang tidak sabar saya mahu terjahkan diri yang serba kekurangan ini. Surah as-saff ini adalah pembuka saya terlibat dalam BADAR dan penutup saya saat bersama sahabat2 saya. Di masjid UMSKAL inilah kami dipertemukan dan di sana juga kami akhiri pertemuan seketika.

Setelah itu, isi utama pertemuan dibuka oleh saudari hasni yakni pengerusi majlis bagi usrah semalam yang juga teman rapat saya suatu ketika dahulu. Isunya perancangan masa depan, yang mana kami diminta mengulas perancangan dalam jangka masa 5 tahun ini. Bermula dengan adikku Qatrunnada, diikuti dengan kok su, kak long, hasni, azi, aku sendiri, syikin, nadia, mahira dan berakhir dengan adikku dayang. Banyak perancangan yang diutarakan namun saya akui bagi perancangan diri saya ianya tidaklah sejelas yang saya lakarkan dengan mata pena saya. Hurm..

Isu paling hot yang kami bincangkan adalah berkaitan baitul muslim. Ramailah antara kami teruja dengan isu tersebut, namun bila difikirkan sejauhnya saya merasa tidak jelas tentang itu untuk kehidupan saya. Yang saya sebutkan pertama berkaitan gerakan dakwah dan islah di luar setelah pulang ke kampung halaman dalam masa praktikum dan selepasnya (kak maziah insan yang akan saya cari selepas ini, inilah aset gerakan saya d Perak), setelahnya bekerja dan ke makkah bersama ibu antara usia 26-27 tahun. Untuk satu perkara hot tersebut tiada dlm perancangan, saya serahkan pada Yang Berhak. Namun saya akui memang diri ini lemah, kadang-kadang bila dah tersungkur, tidak pintar untuk bangun semula. Moga setelah ini saya mampu bangun untuk Islam dan belajar dari peristiwa pahit lalu. Manisnya bila berada dalam kalangan kita, itu yang terdetik di hati saat bertemu untuk kali terakhir dengan rakan-rakan muslimat semalam. Apapun moga ukhwah kita tiada penghujungnya. Pada yang dah ada calon jangan lupa jemput sebulan awal, saya akan spare kan wang untuk flight nanti.

Hari ni BBQ dan sedikit pengisian campuran 2 sayap yakni muslimin dan muslimat. Moga ukhwah yang terjalin ini akan kekal abadi dlm jiwa. Manisnya bila bersatu dlm saff yang sama dan berjuang dlm tujuan yg sama.

Syukran semua dan salam Perjuangan untuk kalian.!!!

Friday, April 23, 2010

Bilamana artis diagungkan dan Ulama’ diketepikan!!!



Malaysia dan hiburan umpama isi dengan kuku. Jika perkara ini berlaku di Barat mungkin ia tampak biasa. Namun, Malaysia bumi yang mengaku NEGARA ISLAM turut tercemar dengan agenda dan fahaman yang sama. Siapa yang harus dipersalahkan apabila dulu kini dan selamanya artis mula di sanjung dan ulama’ mula disingkirkan. Jika di Indonesia, politik negaranya membenarkan artis terlibat dalam pilihanraya Negara tersebut dengan kriteria2 yang tertentu, namun jika di Malaysia situasinya amat2 berbeza! Apatah tidak, yang di seru menjadi ahli politik di Malaysia pula adalah yang bermasalah dan mempunyai masalah yang luar biasa. Jika di Indonesia criteria untuk menjadi seorang pemimpin antaranya adalah bersih dari segala jenis anasir jahat dan berilmu, namun jika di Malaysia???*Tanyalah pada minda!

Baru-baru ini, kerap kedengaran artis meninggal dunia. Jika di lihat di laman-laman social para remaja dan pihak yang fanatic dengan dunia hiburan tanah air tidak sampai 5 minit telah menyebarkan berita2 tersebut sama ada di dada2 akhbar, di laman2 sosial dan sebagainya. Namun, bilamana pemimpin Islam yang meninggal dengan kata lain insane yang digelar ULAMA’ pulang ke Rahmatullah, adakah ia akan tersebar luas seperti tersebar luasnya pemergian seorang artis???Di mana arah Malaysia sebenarnya. Inilah masalah bilamana artis di angkat dan ulama’ disingkirkan! Tanpa sedar kita telah kecundang dengan misi dan visi besar kita sendiri. “KAMI NEGARA ISLAM, RUKUN NEGARA PERTAMA KAMI IALAH PERCAYA KEPADA TUHAN, KAMI TAK AMALKAN RASUAH, KAMI TAK MINUM ARAK, KAMI bla bla bla….” namun cuba kita pikir di mana kekuatan kata2 yang sering dilaungkan oleh pemimpin2 kita ini???Ayuh kita pikirkan dan perhalusi setiap bait kata2 mereka.

Apakah bezanya pula antara golongan yang memakai tudung dan golongan yang tidak memakai tudung dan dalam masa yang sama melakukan maksiat, melakukan zina, melakukan dosa buang anak dan melakukan segala perkara yang ditegah Islam? Pada saya dan beberapa sahabat diskusi untuk study group, kedua-dua golongan ini tiada bezanya. Isu ini saya sendiri bangkitkan bersama ahli study saya, sebelum memulakan langkah awal untuk struggle.

Suka saya berkongsi sedikit ilmu dengan mereka dari pembacaan saya. Bila mana saya bertanya pada mereka, *ada beza tak ye org pakai tudung dengan org tak pakai tudung dan dalam masa yang sama 2-2 ni lakukan zina?* Respond pertama : pada aku tak de beza sebab mereka 2-2 menjatuhkan maruah Islam dan yang penting menjatuhkan agama kita semua, ini golongan kurang pandai!. Respond kedua pula: Aku setuju dengan respond pertama, 2-2 ni sama sahaja menjatuhkan maruah agama aku dan kita! Dan lagi...(sambil berfikir), pada aku yang wajib tetap wajib! Tiada apa yang dapat menidakkan peraturan yang Allah berikan pada kita. Saya tersenyum dengan respond dua orang teman saya berkaitan isu ini. Nampaknya mereka turut sama sefikiran dengan saya. Mereka dan saya hanya biasa2, namun tanpa di duga ada luar biasanya dalam diri mereka.

Allah SWT berfirman :- “Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59) Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam jubah untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan “Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik. PAKAIAN ITU PELINDUNG DIRI SEBENARNYA!

Seterusnya, semoga kita mampu menjadi anak yang solehah, menjadi insane yang cemerlang kepada agama, bangsa, dan Negara. Jadilah orang yang berilmu bila berkata-kata, jadilah orang yang memiliki pemikiran yang besar ketika berhujjah, jangan jadi seperti artis-artis yang bila mana di soal usul agama, hanya menggunakan rasional tanpa rujukan yang sahih. Mereka adalah golongan yang pemikirannya amat-amat singkat umpama singkatnya setiap masa pemikiran dan pertuturan mereka. Apapun bila mana bercita-cita untuk menjadi seseorang yang ingin dihormati, cuba balik semula kepada agama, cuba renungkan dan hujahkan dengan ayat2 Allah, cuba hujahkan dengan pemikiran kritikal dan intelektual, bukan dengan pemikiran yang teramat cetek dan lesu umpama lesunya jiwa artis! Saya tidak benci artis, namun saya sudah kearah proses untuk menapis golongan ini dalam hidup saya.

Akhir kata..Jadilah golongan yang berilmu dalam segala sudut kehidupan!!!

Al Baqarah : 269 Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya) dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

Thursday, April 22, 2010

~~Mencari REDHA~~



Jika takut di pukul ombak..
Jangan berumah di tepi pantai..

Liku hidup ini mengikut aturan sang pencipta Allah SWT. Sejauh mana ia diaplikasikan dalam kehidupan dan sejauh mana ia dipraktikalkan dalam kekuatan mahupun kelemahan. Kisah duka dan suka yang dilalui adalah salah satu ujian Allah untuk setiap makhluk yang diciptkanNya.

Ujian Allah itu pelbagai bentuknya, mungkin ujian dalam kisah sedih atau mungkin juga ujian dalam kisah gembira. Teringat saat berdiskusi dengan seorang teman sekuliah, dalam kita mengecapi kejayaan demi kejayaan ini, jangan sesekali pandang ia sebagai kejayaan yang bersifat kekal, kerana segalanya milik Allah. Bila mana Allah mahu menguji dengan kejatuhan pula, jangan pelik bilamana ada antara kita akan terus tersungkur dan bersikap tidak redha dengan Ujian Allah. Ya, ramai manusia sentiasa bersifat gembira dengan kejayaan, tidak kira akademik, intelektual, kekayaan mahupun hiburan. Namun tanpa sedar Allah sebenarnya mahu menguji sejauh mana manusia mampu berfikir kenapa Dia memberikan hal2 tersebut kepada dirinya.

Bagaimana mahu bersikap redha?

Bersikap positive lah dalam setiap apa yang berlaku atas diri dan ikhlaslah dengan setiap ujian ke atas kita.

Yakinlah bahawa apa yang diambil Allah, lalu kita bersabar, maka tidaklah Allah memberikan ganti melainkan apa yang diberi ganti itu lebih baik daripada apa yang diambil. Di sinilah perlunya sabar.

Berkata Umar Abdul Aziz ‘Allah tidak memberi kenikmatan kepada seseorang hambaNya dengan suatu kenikmatan kemudian Dia mengambil kenikmatan itu daripadanya. Lalu digantikanNya dengan kesabaran, melainkan apa yang dijadikan ganti itu lebih baik daripada apa yang diambilnya.’

Kembalilah kepada Allah kerana sesungguhnya setiap ujian Allah itu adalah dengan tujuan ingin menguji sejauh mana kekuatan dan keyakinan kita kepada Allah SWT. Yakinlah dengan ia.

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata ‘kami beriman’ sedangkan mereka tidak diuji (dengan sesuatu ujian) ‘– (Surah al-Ankabuut:2)

Wasiat Luqman Alhakim
‘Dan selalulah berharap kepada Allah tentang sesuatu yang menyebabkan untuk tidak menderhakai Allah. Takutlah kepada Allah dengan sebenar-benar takut (taqwa), tentu engkau akan terlepas dari sifat berputus asa dari rahmat Allah’

Peringatan untuk diri dan sahabat2
1. Iman tak dapat diwarisi..dari seorang ayah yang bertaqwa..
2. Nikmat terbesar buat kita umat Islam ini ada 2 yakni Iman dan Islam
3. Rujukan kita umat Islam yang utama iaitu Al-Quran dan As-sunnah
4. Janganlah sesekali kita bersedih hati dengan ujian yang cuma sedikit ini, carilah utube dari seorang ustaz "mencari redha"..(syukran pada yang tag kan kepada saya d FB)
5. Sesungguhnya ujian Allah terhadap Rasulullah, isterinya dan keluarganya adalah amat besar dari apa yang kita pernah rasa hari ini. Carilah utube tu, nanti kamu tahu kisahnya.

Semoga kita sentiasa mencari apa yang kita perlukan dan bukan apa yang kita mahukan. moga hidup ini sentiasa di dalam pandangan Allah SWT. Allahuakhbar!

Wednesday, April 21, 2010

Hanya Allah ada jawapannya



Seorg lelaki dtg bertemu Rasulullah dan bertanya: "wahai Rasulullah, adakah aku perlu menambat untaku dan bertawakal? atau aku biarkannya dan bertawakal?"jawab baginda saw: "ikatkkan ia terlebih dahulu, kemudian bertawakallah."



Sabda Rasulullah s.a.w. maksudnya:
Hai orang-orang muda, sesiapa di antara kamu yang mampu berkahwin maka hendaklah dia berkahwin kerana ia (iaitu perkahwinan) itu dapat mengawal mata dan kemaluan. Barangsiapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa kerana ia (iaitu puasa) akan menjadi penjaga baginya.

Diri ini hanya mampu berusaha seadanya..kerana keyakinan yang tinggi ku sandarkan soal jodoh ku, hanya ku letakkan pada pencipta ku Allah Yang Esa..Moga ada sinar untuk ku nanti bila tiba masanya..InsyaAllah..

Tuesday, April 20, 2010

Bakat diasah minda dijana..

Theme untuk satu pertandingan penulisan bagi salah sebuah University di luar negara:BAKAT DIASAH MINDA DIJANA..

Sukar sebenarnya saya nak merungkai maksud disebalik ayat ni. Tapi saya cuba rungkaikannya dengan bertanya dan berbicara bersama seorang teman akan hal ini.

Saya mulakan dengan dua rangkap pantun:

Siasah dunia semakin dinodai
Oleh kepimpinan yang sering diragui
Inilah bukti dunia reality
Kepimpinan Ulama' harus dimulai

Communication skills harus diajari
Sebagai asas bicara terungkap
Bila gabra datang melingkari
Alunan istigfar menjadi pelengkap

Apabila saya melihat tajuk tersebut sedari awal saya melihat bahawa ia amat2 mempunyai kaitan yang akrab dengan jiwa seorang pemimpin yang memiliki karisma tersendiri dalam kepimpinannya. "Bakat diasah minda dijana".

Tidak semua orang layak dan memiliki bakat sebagai seorang pemimpin yang mempunyai karisma tersendiri. Ada yang mampu memimpin namun wujud kekhilafan dari sudut caranya, dari sudut bicaranya dan dari sudut kepimpinannya. Mungkin lebih mudah jika saya dapat berikan gambaran awal untuk tajuk ini. Cuba kalian andaikan seorang pengarah sesebuah organisasi bijak berkata2 namun sempit dari sudut pemikirannya. Beliau kelihatan ada bakat untuk memimpin namun dari satu sudut beliau gagal mengawal keadaan kerana bakatnya adalah semula jadi tanpa diasah mindanya untuk menjadi pemimpin yang memiliki karisma dan keunggulannya tersendiri. Kata orang hanya mengikut acuan yang sedia ada tanpa tambahan perencah.

Hasil diskusi saya semalam, teman minta saya meletakkan satu tanda aras untuk seseorang pemimpin. Di sini saya dapat melihat, bahawa tidak semua orang mampu memimpin dan tidak semua orang memiliki daya kepimpinan yang unggul. Pemimpin adalah insan yang mampu menjana pemikiran sehingga diluar kotak pelaksanaanya yang mana memiliki sifat penenang, sifat hikmah dan sifat positive dalam kepimpinannya untuk orang2 yang dipimpinnya. Sahabat saya memberi pandangannya semalam tentang situasi pemimpin " Seseorang tidak mampu kehadapan tanpa melalui setiap tangga pengalaman". Ertinya, saya simpulkan..setiap orang sering merasa mampu memimpin, namun sejauh mana ia sering digilap atau hanya berteraskan sikap kepimpinan yang sedia ada tanpa sedikit perencah jatuh bangun, gagal kecewa atau sentiasa merasa cukup dengan apa yang dia ada.

bersambung.......i not have any idea for this topic..maybe we can continue next week..

Monday, April 19, 2010

IMTIHAN ku..



Biar tidak jelas..pembaca CLICK je kat time table ni InsyaAllah CLEAR lah nanti..Time table ni menjadi background my desktop, item tag 4 FB and also post terbaik d dlm my blog.

Imtihan ku semakin hampir..Silalah ambil peluang untuk doakan saya menggapai kecemerlangan dalam imtihan akhir d UMSKAL ini.InsyaAllah..Apapun..GOOD LUCK n LUCKY STAR to all..

Gambatee..Chayork..JIAYOOOOoo..

If pembaca ada TIPS exam saya..tlg inform ye..walau mustahil..ok lah..PRAY 4 ME..Wassalam

Saturday, April 17, 2010

Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu juga pernah berkata bahawa, “Sesiapa yang mengatakan bahawa pergi berulang-alik mencari ilmu itu bukan sebahagian dari jihad, maka sesungguhnya akal dan fikirannya telah lemah.” (Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abdil Barr)

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:

“Sungguh aku mengetahui (menguasai) satu bab dari sesuatu ilmu itu sama ada berkenaan perintah atau pun larangan, ia adalah lebih aku sukai berbanding dengan 70 kali pertempuran di medan jihad.” (al-Ilmu, Ibnul Qayyim)

Menuntut ilmu ini luas ertinya. Sama ada ilmu dunia atau akhirat. Sekalian apapun yg dipelajari dan d peroleh d dunia ini, pasti untuk bekalan akhirat. Indahnya Islam..

Semoga masa2 yang ada sebelum exam ini di manfaatkan sebaiknya oleh mahasiswa/i dan c kaki2 study. Moga segala apa yang dilakukan dan di usahakan adalah ikhlas semata2 kerana Allah SWT. Saat merasa down atau malas, try untuk dapatkan nasihat terbaik dari kawan2 dan yang terbaik adalah dekatkan diri kepada Allah SWT..

Moga kita beroleh kejayaan di dunia untuk keberkatan di akhirat..Jadilah yang luar biasa di sebalik biasa2nya kita.wassalam

Untuk Teman2 Sekuliah dan Semua yang Bakal dan telah menduduki Imtihan




~~Haruskah~~

Hubungan antara 2 hati bukan mudah untuk d bina. Malah sesi perkenalan juga tidak d jangka cara dan kaedahnya.Kita sebagai umat Muhammad kekadang hanya mampu merencana namun yang menetapkan segalanya adalah Allah jua. Terfikir aku coretan indah puitis kata2 dari teman2 ku soal hati yakni soal dua hati. Di pelusuk minda berbicara mampukah aku memiliki apa yg di cari dan diperlukan dlm hidup ini sebelum bercerita soal 2 hati. Tamatnya exam untuk kali ini, beerti umurku dan semua pelajar tahun akhir semakin pendek. Bukan mati, namun ke arah menghadap ilahi, sejauh mana amalan di saat usia semakin pendek ini, sejauh mana pengamatan hati terhadap Al-Khaliq.Allah..Rona2 kehidupan masa kini dan akan datang masih tidak jelas.

Berbalik kepada bicara hati tadi, jiwa terfikir adakah pasangan hidup ku untuk akan datang. Kata seorang adik kepada ku "Akak dah tua, kene lah fikir dan cari",huh..tak terkata aku, bukan apa, namun dlm jadual hidup ku memang tidak pernah muncul agenda nikah kahwin. Bukan tandanya menolak, namun tidak mahu terlalu merancang untuk sesuatu yang tdak pasti itu. Teringat penulisan buku "NOTA HATI SEORANG LELAKI" chapter 12 berkaitan "Seronok kahwin bukan untuk berseronok seronok". Beerti nikah kahwin ni bukan suatu yang sambil lewa dan ia adalah penuh isian tanggungjawab dan amanah Allah untuk memimpin keluarga. Oleh kerana ini, jiwa merasa ketersediaan belum wujud untuk tujuan itu. Allah..

Life is journey not a destiny!!! Ini adalah satu ayat yang saya letakkan d YM saya dan di Laman FB saya baru2 ini. Hidup ini merupakan suatu perjalanan dan bukannya takdir. Kita seharusnya berusaha yang terbaik untuk kehidupan sepanjang masa/ hayat bernafasnya kita, dan bukannya hanya bergantung pada takdir Allah tanpa usaha. Allah tidak memandang kejayaan seseorang tapi sejauh mana usahanya dia terhadap kehidupan atau kemahuannya itu. Ia ada kaitan dengan soal hati tadi, saya terlihat kesilapan yang teramat sangat di dalam diri saya, mana mungkin Allah mahu menakdirkan sesuatu buat saya jika saya tidak berusaha untuk itu. Allah..Ehem.:-(

Mencari sesuatu yang luar biasa di sebalik biasa2nya seseorang. Ya ini yang saya pikirkan dan perlukan mungkin. Saya melihat setiap insan yang bercinta suka mencari yang perfect, penyayang misalnya, comel, hensome, cute, lemah lembut, tutup aurat, jaga solat dan sebagainya. Ia adalah ciri2 asas yang saya rasakan semua orang mahu. Namun saya teringat satu pembacaan blog seorang ustaz jangan cari apa yang kamu mahu namun carilah apa yang kamu perlukan. Saya tidak meletakkan sasaran ciri2 untuk seseorang yang bakal menjadi teman hidup saya, sebab saya tidak pernah terfikir soal itu sehinggalah saya cuba di kenenkan dgn dua org insan di luar pengetahuan saya. Ehem..cukuplah jika saya katakan saya serahkannya pada Allah..Usaha saya doa dahulu setakat ini. Soal hati ni pada saya bahaya jika tidak pintar menjaganya. Apapun saya suka yang luar biasa di sebalik biasa2nya seseorang..Allah moga ia ada untuk saya..Allah.. ;-)

Kata akhir dari saya..carilah apa yang kamu perlukan dan bukan apa yang kamu mahukan..Iman dan Islam itu yang kita perlukan, usaha itu yang kita perlukan, doa itu yang kita perlu lakukan..moga Allah memimpin hati2 kita..Good luck to all my friends 4 exam..May Allah bless we all.We as a trustee and khalifah in this world..So usaha dan iringi dgn doa, istiqamah,ikhlas dan tawakkal kpda Allah SWT..

Jiayoo n Charyork..Pray 4 me ya..wassalam..ada masa kita ketemu lagi di laman penulisan ini. moga2..amin..

Saturday, April 3, 2010

Mampukah aku jadi sepertinya?Allahuakhbar!








Aku pula d mana?seorang yg lumpuh di serang dgn 3 apacha...jika aku hanya terkena sepirhan bom yg kecil, seluruh diriku hancur mungkin, namun buat syeikh ahmed yassin, biar dihunus dengan 3 apacha wajahnya yg bersih masih dilindung Allah dengan senyumannya yang manis...

Ke mana2 hanya di sorong dengan kerusi roda. Hidupnya banyak d rumah2 Allah, perjuangannya hanya untuk Islam agama Allah, Sejak kecil tarbiyyahnya amat tinggi, gerun bila mendengar kisahnya. Namun, bersemngat ingin menjadi sepertinya. Matinya juga di hadapan rumah Allah, sebaik beliau keluar dari rumah Allah, 3 biji apacha telah menunggunya d luar dengan kekuatan masing2. Langkahnya bersama anaknya yg menyorongnya ketika itu diteruskan walau beliau tahu nyawanya terancam. Cacat bukan penghalang untuknya terus berjuang, suaranya di dengar di pelusok dunia, sebaik mendengar ucapan2 perjuangannya maka bertebaranlah pejuang Islam mengambil posisi masing2,dan inilah yang membuatkan Yahudi dan zionis gentar. Orang lumpuh terus di kejar untuk dibunuh. Allahuakhbar...

moga diri mampu menjadi spertinya dan moga lebih ramai pejuang Islam lahir d zaman ilmu ini...syahid cita2 terbesar ku...Allahuakhbar!!!

Tuesday, March 30, 2010

Moga Hati ini terus Tabah

Didikan lalu sedikit sebanyak mengajar ku untuk menjadi sorang yg terus tabah dalam mengharungi kehidupan di hari-hari muka dan lebih mencabar ini. Kekadang hati berfikir minda pula mengira apakah akan terjadi untuk esok hari? Atas diriku, keluarga ku dan seluruh manusia di muka bumi ini?

Hari ini kondisi kesihatan amat meragukan diriku sendiri di tambah pula dengan panggilan dari mak yang sedikit mengganggu pikiran ku sebagai seorang anak kepadanya. Inilah salah satu tanggungjawab ku di dunia fana ini, menjadi pendengar dan pemikir setia buat ibu ku. Jika dia lemah aku harus kuat dan jika aku degil pasti mak yang ada ubatnya. Ini kelihatan pasti.

Cerita hari ini yang ingin ku kongsikan kepada semua adalah berkaitan kasih ibu;

Pasti semua tahu tanpa ibu dan ayah, maka kita takkan ada di dunia ini. Kasih ibu membawa ke syurga. Inilah bait kata-kata yang selalu saya sebagai anak praktikkan buat saat ini. Untuk anak lelaki inilah kata-kata sesuai bagi kalian, manakala untuk anak perempuan, kasih suami membawa ke syurga (setelah saya dan kamu muslimat berumahtangga nanti).

Tapi bila saya melihat dunia hari ini, keadaan semakin kacau bilau. Saya sedih kerana anak yg dibesarkan oleh ibu dengan keadaan susah payah, mencalarkan arang di muka keluarganya sendiri. Kenapa harus ada anak yg begini? Saya melihat kasih ibu kpd anaknya amat tinggi semasa menjaga dan membelainya dari lahir hingga dewasa. Namun, hari ini saya tersentak dengan cerita buruk si anak. Betul kata orang muka yg kelihatan mulia itu, tidak mulia sepenuhnya. Don't judge a book by d cover. Untuk peringatan diri sendiri.

Hai anak, ingatlah dan tolonglah, tolonglah jangan sekali-kali sakiti hati orang tua dan keluarga kita. Belajarlah dari pengalaman lalu, kenapa harus mengulangi kesilapan lalu lagi? Tidak kah kau kasihan hai anak pada ibu mu? Tidak kah kau kasihan anak pada tulang 4 kerat yang mereka korbankan buat kita. Dan tidakkah kau sedar betapa sakitnya saat mereka melahirkan kita? Tidakkah kau sedar saat itu mereka bertarung dengan Maut!!!? Namun, hari ini apa yang kau beri untuk buat mereka tersenyum ceria dengan senyuman Ikhlas. Ramai antara kita lupa tenang PENGORBANAN mereka, kita hanya mahu gembira. Inilah yang kita tahu. Inilah yang kita mahu. Namun, untuk mak, apa yang kita buat. Saya sendiri tertanya2 apa yang harus saya lakukan untuk mak saya. Saya harus cari formula yang benar2 utuh untuk melihat senyumannya yang panjang tanpa sedikit pun kesedihan lagi. Moga hati ini terus belajar dari reality kehidupan dan university kehidupan. Moga diri ini sentiasa dalam pandangan Allah...

P/S: Teman-teman ayuh kita menceriakan dan mengembirakan hati ibu,ayah, dan keluarga bermula saat ini. Formulanya dah ada tinggal follow sahaja lagi yakni Al-Quran dan Sunnah. Moga kita terus mendamba kasih Yang Esa...Ya Rabb...

Saturday, March 27, 2010

Semoga Diri lebih baik dari hari semalam

Teringat sebenarnya bicara maya saya bersama seorang teman yg jauh d tanah arab. Beliau memberi saya beberapa link blog untuk pengetahuan diri dan bekalan masa depan mungkin. Syukran kepadanya.

Hampir setiap hari saya akan memantau blog tersebut untuk mengintai2 jika terdapat posting baru dari pemiliknya. Namun hampa sedikit, mungkin kerna penulisnya busy dengan exam di Mansurah sana.

Selama ini saya sering mengatakan tak sempat, tiada masa, tak berminat dan macam2 alasan. Sedangkan saya teringat pesanan seseorang satu saat dahulu, "Orang yang tiada cukup masa, adalah org yg suka membazir masanya". Cukup terkesan bila saya menelitynya semula. Saya mahu berusaha jadi yg lebih baik untuk hidup saya hari ini. Ini yang cuba saya lakukan mulai saat ini.

Sedikit perbincangan bersama seorang teman tentang bahtera kehidupan diri saya. Selama di kampus boleh dikatakan tidak pernah saya ke dapur untuk memasak makanan untuk diri saya sendiri kecuali maggi. Semuanya diperoleh secara segera di cafe kampus saya. Alasan saya sendiri, tidak sempat nak masak. Hurm...teruk! Budaya manja terlalu diterapkan dalam diri. Sejak kecil mak yang sediakan jika hal2 makanan. Diri pun leka dan malas. Allah...

Tanggungjawab seorang muslimah/wanita;
1. Menjadikan rumah tangga tempat yang bahagia untuk keluarga berkumpul.

2. Mewujudkan suasana Islam dalam proses pendidikan dan pembesaran anak-anak.

3. Menyempurnakan segala urusan rumah tangga menurut syara' dengan penuh keikhlasan semoga akan beroleh keberkatan.

4. Mengajak kaum wanita lain memahami prinsip-prinsip Islam dan cara hidup yang Allah tetapkan.

5. Memerangi perkara-perkara bid'ah, khurafat serta pemikiran yang salah dan adab-adab yang buruk yang mengusai wanita masa kini.

antara tanggungjawab seorang perempuan merangkap isteri, anak, dan daie...mungkin penulisan "NOTA HATI SEORANG PEREMPUAN" harus dikeluarkan.

p/s: moga diri ini sentiasa dalam keadaan sedar dan berfikir tentang tanggungjawab untuk diri, keluarga dan yg terbesar agama. Moga diri ini sentiasa dalam lembayung dan pandangan Islam. Insya Allah saya sendiri akan cuba perbaiki diri. Moga2 langkah awal mampu diterap dalam diri. Allahuakhbar. Saya harus lbh hargai diri dan hidup ini.

wassalam

Muhasabah diri

Awal pagi selepas subuh rutin biasa sejak 2 ke 3 hari ini adalah menyelak akhbar2 tempatan sama ada mengenai isu sosial, politik, ekonomi ataupun hiburan. Namun fokus saya hanya pada isu2 yg menyentuh sensitivity diri sendiri dan umum khususnya.

Dilihat isu sosial yg paling tinggi masa kini adalah isu buang anak, pukul ibu bapa, buang ibu bapa, dan mati dalam kemaksiatan. Allah... Inilah isu2 hangat yg kini semakin tersiar indah di bumi Malaysia yg mengaku sebagai sebuah negara Islam. Namun dari segenap sudut amat celaru dan mengelirukan.

Sehari lalu, di NSTP newspaper mengenai sukan untuk dijadikan sebahagian pendapatan buat negara. Tidak silap saya, mengenai sukan bola yg bakal berlangsung di luar negara. Berjaya group memohon lesen dari kerajaan Malaysia untuk menceburi diri dalam sebahagian sukan perjudian itu. Jika tidak silap ada sumber yg mengatakan PM akan mempertimbangkan permohonan syarikat terbabit kerana apabila dikira2 ia dapat menjana pendapatan negara dengan lebih baik, namun harus sedar ia adalah suatu aktiviti haram kerana wujud unsur perjudian. Sama seperti sebahagian aktivity SPORT TOTO atau lebih dikenali sebagai NO.EKOR!!!

Untuk politikus negara pula, saya amat tertarik dengan harakah daily dengan wacananya berkisar Tuan Guru menyokong Tuan Hadi berkisar Khalimah Allah digantikan ke dalam rukun negara agar umat manusia tidak lagi keliru dan lebih jelas dengan "Tuhan" yg dimaksudkan dalam rukun pertama negara ini. Kerana keliru dan celaru, porak perandalah negara dan kerana pemimpin yg keliru+celaru=Haru biru semua.

Bukan ingin memburukkan atau meyokong mana-mana pihak, namun secara peribadi saya melihat kesedaran manusia semakin pudar tentang isu2 sensitivity diri, agama mahupun masyarakat. Semua hanya mahu berserah, bersabar dan persoalannya sampai bila? Berserah tanpa usaha itu adalah suatu yg sia2 untuk kehidupan. Jika saya diberi 2 pilihan sama ada untuk terus berserah tanpa usaha @ usaha baru berserah, saya akan memilah yg ketiga yakni doa usaha ikhlas tawakkal...Ini principe hidup saya secara peribadinya.

P/s: Untuk diri sendiri khususnya, jangan terus leka dalam memacu kehidupan dunia untuk menuju ke akhirat. Moga kita terus sedar dan bertindak dan bukannya hanya menanti!!!

Wassalam

Sunday, March 14, 2010

Malaysia Semakin Celaru dan membuatkan semua keliru

Terbaru kes anak berusia 11 tahun d kahwinkan dengan lelaki berusia 41 tahun? Apa kes ni???Jika hari ini anak sekecil itu menjadi mangsa, untuk masa hadapan adakah selepas lahir terus dinikahkan?

Ke mana arah pendidikan Malaysia sebenarnya? Ke mana arah kehidupan manusia sebenarnya? Jika ini yg di namakan kebahagiaan, ya Allah...ia bukanlah bahagia yg kekal. Hari ini nampak semakin buruk, d masa depan bagaimana? Bila saya pikirkan dan membaca akhbar2 tempatan, terfikir di minda saya, bagaimana situasi masa hadapan? Adakah bertukar baik atau semakin teruk? Terfikir saya, bagaimana insan2 yg bakal membina keluarganya nanti. Benar, didikan agama adalah utama, namun sejauh mana ia sampai di hati ibu, ayah, adik-beradik kita, saudara2 kita dan anak2 yg bakal di amanahkan oleh Allah nanti?Allahuakhbar...

Namun, sesungguhnya saya amat bersimpati kepada nasib keluarga adik siti nur zubaidah yg menjadi mangsa keadaan. Bersama2 lah kita berdoa agar segalanya pulih dan adik siti Nurzubaidah dapat ditemui semula.

Saya sediakan satu petikan untuk terhidar dari melakukan maksiat daripada pesanan Ibnul Qayyim;

Berikut ini sepuluh nasihat Ibnul Qayyim rahimahullah untuk menggapai kesabaran diri agar tidak terjerumus dalam perbuatan maksiat:

Pertama, hendaknya hamba menyadari betapa buruk, hina dan rendah perbuatan maksiat. Dan hendaknya dia memahami bahwa Allah mengharamkannya serta melarangnya dalam rangka menjaga hamba dari terjerumus dalam perkara-perkara yang keji dan rendah sebagaimana penjagaan seorang ayah yang sangat sayang kepada anaknya demi menjaga anaknya agar tidak terkena sesuatu yang membahayakannya.

Kedua, merasa malu kepada Allah… Karena sesungguhnya apabila seorang hamba menyadari pandangan Allah yang selalu mengawasi dirinya dan menyadari betapa tinggi kedudukan Allah di matanya. Dan apabila dia menyadari bahwa perbuatannya dilihat dan didengar Allah tentu saja dia akan merasa malu apabila dia melakukan hal-hal yang dapat membuat murka Rabbnya… Rasa malu itu akan menyebabkan terbukanya mata hati yang akan membuat Anda bisa melihat seolah-olah Anda sedang berada di hadapan Allah…

Ketiga, senantiasa menjaga nikmat Allah yang dilimpahkan kepadamu dan mengingat-ingat perbuatan baik-Nya kepadamu.

Apabila engkau berlimpah nikmat

maka jagalah, karena maksiat

akan membuat nikmat hilang dan lenyap

Barang siapa yang tidak mau bersyukur dengan nikmat yang diberikan Allah kepadanya maka dia akan disiksa dengan nikmat itu sendiri.

Keempat, merasa takut kepada Allah dan khawatir tertimpa hukuman-Nya

Kelima, mencintai Allah… karena seorang kekasih tentu akan menaati sosok yang dikasihinya… Sesungguhnya maksiat itu muncul diakibatkan oleh lemahnya rasa cinta.

Keenam, menjaga kemuliaan dan kesucian diri serta memelihara kehormatan dan kebaikannya… Sebab perkara-perkara inilah yang akan bisa membuat dirinya merasa mulia dan rela meninggalkan berbagai perbuatan maksiat…

Ketujuh, memiliki kekuatan ilmu tentang betapa buruknya dampak perbuatan maksiat serta jeleknya akibat yang ditimbulkannya dan juga bahaya yang timbul sesudahnya yaitu berupa muramnya wajah, kegelapan hati, sempitnya hati dan gundah gulana yang menyelimuti diri… karena dosa-dosa itu akan membuat hati menjadi mati…

Kedelapan, memupus buaian angan-angan yang tidak berguna. Dan hendaknya setiap insan menyadari bahwa dia tidak akan tinggal selamanya di alam dunia. Dan mestinya dia sadar kalau dirinya hanyalah sebagaimana tamu yang singgah di sana, dia akan segera berpindah darinya. Sehingga tidak ada sesuatu pun yang akan mendorong dirinya untuk semakin menambah berat tanggungan dosanya, karena dosa-dosa itu jelas akan membahayakan dirinya dan sama sekali tidak akan memberikan manfaat apa-apa.

Kesembilan, hendaknya menjauhi sikap berlebihan dalam hal makan, minum dan berpakaian. Karena sesungguhnya besarnya dorongan untuk berbuat maksiat hanyalah muncul dari akibat berlebihan dalam perkara-perkara tadi. Dan di antara sebab terbesar yang menimbulkan bahaya bagi diri seorang hamba adalah… waktu senggang dan lapang yang dia miliki… karena jiwa manusia itu tidak akan pernah mau duduk diam tanpa kegiatan… sehingga apabila dia tidak disibukkan dengan hal-hal yang bermanfaat maka tentulah dia akan disibukkan dengan hal-hal yang berbahaya baginya.

Kesepuluh, sebab terakhir adalah sebab yang merangkum sebab-sebab di atas… yaitu kekokohan pohon keimanan yang tertanam kuat di dalam hati… Maka kesabaran hamba untuk menahan diri dari perbuatan maksiat itu sangat tergantung dengan kekuatan imannya. Setiap kali imannya kokoh maka kesabarannya pun akan kuat… dan apabila imannya melemah maka sabarnya pun melemah… Dan barang siapa yang menyangka bahwa dia akan sanggup meninggalkan berbagai macam penyimpangan dan perbuatan maksiat tanpa dibekali keimanan yang kokoh maka sungguh dia telah keliru.

Insaf dan muhasabah bersama...dan bersama kita belajar di alam university kehidupan ini...moga kita sentiasa dalam pandangan dan rahmat Allah

Saturday, March 13, 2010

PERIHAL ARTIS MALAYSIA

Sebentar tadi ku lihat2 laman FB dan Blog teman2...Artis Malaysia semakin advance. Terbaru di tangkap terlibat dengan dadah...Anak seniwati terkenal??? Siapakah? Rasanya bijak untuk kita meneka.

Ketelusan dalam kerjaya artis ini ada baik dan buruknya. Jika di amati kita amat jauh ke belakang dari kehidupan masyarakat Indonesia. Teringat pada malam Forum semalam, ustazah nordianah ada menyebut tentang "seni indonesia mampu menarik masyarakatnya kepada cintai Islam", namun seni Malaysia bagaimana? Semalam aku mendengar dan hari ini aku membaca kisah buruk artis Malaysia. Layakkah mereka terus diangkat menjadi idol para anak remaja?

Bukan ingin membandingkan anatara hiburan 2 negara. Namun, suka untuk ku ingatkan diri ini dan para sahabat pembaca sekalian, agar lebih berhati2 dalam memilih seni untuk hidup. Berhibur ada cara Islam sebenarnya. Cuba search d blog ustaz Hasrizal misalnya, ada berkenaan seni. Seni Malaysia sangat kelihatan tiada arah tujuan hidupnya, makin bercelaru, makin panas dengan isu2 sensitive dan semakin wujud kepincangan dalam persembahannya dari sudut diri artis itu sendiri. Lihatlah cara kita org Malaysia berpakaian, lihatlah cara artis berpakaian, rasanya semua boleh jadi artis dah kat Malaysia nie. Tiada beza antara artis dan org biasa kebanyakannya.

Hati ini, terus panas dengan isu2 sensitive masyarakat melayu Islam sekarang. Bagaimana ingin membentuk dan mencapai status negara Islam? Jika perkara yg paling di dahagakan oleh anak remaja kini semakin pincang dan semakin membawa ke arah kemudaratan ummah. Ayuhlah kita pikir2 kan. Bukan ingin menyindir mahupun menidakkan bidang seni, namun seharusnya ia mampu membawa ke arah kebaikan bukan kemudaratan. Sakit bila anak melayu Islam sendiri buat hal remeh, dalam masa yg sama bercakap tentang agama, dalam masa yg sama menjadi pelakon hebat, dalam masa yg sama melakukan maksiat..adakah kita mahu melahirkan golongan "Dalam masa yg sama?" Jika dalam masa yg sama berbuat kebaikan dari percakapan, dari tingkah laku dan dari sudut matlamat, tidak saya kisahkan, namun lihatlah dunia.

Teringat satu pembacaan saya, dunia akhir zaman salah satunya bilangan Ulama' semakin kurang, namun yg berlakon sebagai Ulama' semakin ramai. Belajarlah dari UNIVERSITY KEHIDUPAN untuk mendapat kebahagiaan yg amat HAKIKI di Akhirat sana.

P/S: muhasabah untuk diri sendiri dan teman2, sama2 kita jauhi perkara yg buruk, sama2 kita cuba dan berusaha mencari kebahagiaan hakiki itu, sama2 kita berusaha mengembalikan syiar Islam. Rajin2lah kita membaca dan memahami isi kandungan al-Quran, sama2 kita sematkan zikir2 memuji Allah, sama2 kita renungkan perjuangan baginda Rasulullah saw...Diri ini masih harus di asah untuk tajam dari kisah kehidupan dulu kini dan masa depan...Masih belajar untuk memahami konsep "University kehidupan". Allah moga diri ini di berkati oleh Mu, dilindungi dari perkara2 maksiat dan agar jiwa ini sentiasa dekat dengan Mu dalam mendamba redha Mu. Kau lah maha pengasih lagi maha penyayang...Ya Rabb...

Friday, March 12, 2010

HAKIKAT BAHAGIA (13 MARCH 10)

Baru balik dr FORUM : HAKIKAT BAHAGIA hasil perkongsian Ustazah nordianah alwi dan ustaz anuar Ali...

Hakikat bahagia: Hadir bila kamu dapat apa yg kami mahu. Namun adakah ia kekal atau sementara? Sukar untuk di duga...Namun jika di dunia harta yg ada sememangnya hak ALLAH...Segalanya hak Allah SWT. Kita sebagai pemegang amanah yakni pengurus yang baik untuk segala yg Allah pinjamkan.

Hakikatnya hari ini adalah hari kebahagian yg aku rasa. Hidupku sentiasa penuh dengan perkongsian ilmu secara direct atau indirect. Sama ada melalui medium/intermidiaries atau tidak... aku tetap perolehi ilmu. Banyak sungguh. Alhamdulillah...

Masa2 ku hari ini sungguh banyak bicara ilmu Allah, sungguh banyak bicara dunia dan akhirat. Sungguh bermanfaat ku rasa. Perkongsian direct dan indirect bersama kawan2 baik ku, sungguh menyegarkan minda dan menaikkan semangat. Antara medium penyampaian ilmu yg Allah SWT hantarkan pada kami HE23 ialah melalui En.Asharul Huzairi dari Bursa Saham Malaysia. SubhanaAllah...sungguh matang pemikirannya dan keterbukaannya tentang dari perkongsian ilmu yang beliau berikan kepada kami. Aku sebagai pendengar yg baik mungkin, dalam setiap patah butir bicaranya akan aku pikirkan...Impian aku dan teman2 mahu jadi sepertinya atau lebih lagi.Hihihihi...Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima. Syukran encik...

Hari ni jugak aku dah dapat tambah koleksi bacaan ku...Haiks...sem akhir ni inilah salah satu cara untuk isi rohani diri ku. Koleksi buku2 lama masih ada yg belum ku khatamkan, namun tak mengapa...mungkin ia akan amat berguna satu masa nanti.Antara koleksi terbaru yang kumiliki ialah "KERANA CINTA HARUS KU MEMILIH: BURHAN SODIQ & NOTA HATI SEORANG LELAKI: PAHROL MOHD.JUOI"...2 buku ni Insya Allah akan ku khatamkan dalam masa terdekat ini, hurm...kawan2 ada yg booking untuk di baca oleh mereka. Apapun aku rasa seronok menjadi ulat buku dulu, kini dan selamanya. Moga kekal...walau banyak malas juga...

Semoga hari bahagia ini akan terus abadi d hati ku.

Carilah seseuatu yang luar biasa...

Thursday, March 4, 2010

Mencari Imam Ku...

Berehat sebentar dari menelaah subjek current Isu...Petang ni jam 2 ada midterm untuk subjek ni...Doakan saya

Teringat satu harapan dan impian semua wanita, perempuan mahupun muslimah. Saya lakarkan sedikit lukisan dan tulisan berbicara "Mencari Imamku"

Fitrah setiap manusia ingin berkasih-kasihan dan berkasih sayang. Namun bagaimana? Saya membawa tajuk "Mencari Imamku" khas untuk tatapan para GIRL semua. Kekasih bagaimana yg kita dambakan? Kekasih bagaimana yg kita mahukan? Adakah kekasih Gelap atau kekasih Halal?

Saya percaya di usia 15 tahun lagi, sifat ingin kasih-mengasihani telah mula wujud. Kini tidak pelik rasanya jika budak berusia 5 tahun telah mula bercerita tentang teman-teman sebayanya. Adik sepupu saya berusia 6 tahun tersenyum2 bila di soal tentang si polan si polan. Apa maksudnya?Budak2 pun dah bijak mencari dan mula suka seseorang apatah lagi kita yg dh "TUA" ni. Namun, yang "Tua" ni memilih dalam berhubungan. Itu yg pasti.

Pilih bukan beerti mahu yg kaya atau mahu yg papa kedana. Namun sesuai menjadi imam buat diri dan zuriat2 yg bakal di lahirkan. Setiap org berbeda pandangan. Namun dari hati kecil ini cukuplah dia mampu menjadi imam/pemimpin buat diri dan keluarganya. Dan sebaik2 lelaki adalah yg mampu membimbing bukan mengkritik tanpa solution yg jelas.

Ada antara kita bila di soal, mahu menjadi apa d masa depan. Jawaban yg mantap "menjadi sayap kiri perjuangan sang lelaki". Inilah antara jawaban2 yg diterima hasil perkongsian minda antara saya dan beberapa orang teman. Alhamdulillah.

Ucapan untuk si lelaki

Hai lelaki, jadilah sebaik2 pelindung buat wanita.
Hai lelaki, jadilah sebaik2 pemberi nasihat buat wanita.
Hai lelaki, jangan sesekali kau menjatuhkan kredibility kami sebagai wanita.
Hai lelaki, Ingatlah kami adalah sayap kiri kehidupan dan perjuangan Mu...

Untuk wanita

Marilah kita dambakan lelaki yg mampu memimpin
Bukan lelaki yg hanya mengkritik
Marilah dambakan lelaki yg mampu melindung
Bukan yg menjatuhkan kredibiliti wanita
Namun, janganlah kau wanita terlalu memilih dari sudut yg merugikan diri mu
Pilihlah imam mu yakni pemimpin, penasihat, pengingat, pelindung, dan pengkritik dalam kehidupan mu di dunia mahupun di akhirat sana

P/S: Tulisan ini hanya sekadar pekongsian masa senggang...

Tuesday, March 2, 2010

National Express MALAYSIA

http://national-express-malaysia.blogspot.com/2010/03/1000-students-protest-at-labuan-water.html


Wednesday, March 3, 2010
1,000 students protest at Labuan water shortage - Anil Netto
Some 1,000 students have protested at the persistent water shortages at the Universiti Malaysia Sabah campus in Labuan.

Photo: UMS Labuan website

It was the first picket in the history of Labuan, reports Bernama, which said the water problems were due to a “dry spell”.

Armed with placards and posters, they gathered at the university campus about 14km from Labuan town as early as 9am, and demanded water – as the police were on standby.


During the noisy picket, lectures were temporarily halted.

Speaking to Bernama, UMSKAL student representatives council vice-president Heryanto Hasanudin said they had submitted a memorandum to the university’s student affairs department before the picket.

According to the memorandum, the students want Higher Education Minister Datuk Seri Khalid Nordin to visit UMSKAL and check the situation first-hand; a consistent and clean water supply and temporary closure of the university until the water woes are solved.

Posted by barred at 3/03/2010 03:43:00 AM

Yahoo News...BERNAMA

UMSKAL STUDENTS PROTEST - 3
Bernama - Wednesday, March 3SendIM StoryPrint.Labuan MP Datuk Yussof Mahal said he wanted the energy, green technology and water ministry to seek a solution to water problem in Labuan.

"We cannot afford to see students and our people continue to face this problem, day in and out. We simply cannot attract investors if the problem persists,” he said.

UMSKAL requires at least 120,000 gallons of water daily for its students and staff.

Meanwhile, the water supply department, following a meeting with Federal Territories and Wellbeing Ministry secretary-general Datuk Ahmad Phesal Talip, is expected to send ample supply of water to the university.

But the question now is, if UMSKAL gets priority for water supply, what about the 85,000 consumers on the island?

The water supply is now on a ration basis to all 27 villages, and is expected to continue until December when the new RM365 million undersea water pipelines from Beaufort are fully connected.

Labuan is still dependent on water supply from mainland Sabah via an undersea pipeline through the Padas River in Beaufort district. Currently, demand for water in Labuan is about 56 million litres a day but supply is only at 42 million litres, a shortfall of 25 per cent.

The water problem in Labuan started when two of the three dams went dry early last year.

-- BERNAMA

JBH KHY GR

Malaysiakini

1,000 students protest over dry tapsMar 2, 10 7:25pmAs the current dry spell has worsened water woes in Labuan, more than 1,000 students of Universiti Malaysia Sabah Labuan
International Campus (UMSKAL) today staged a protest, urging the authorities to find a quick solution to their misery.

http://www1.malaysiakini.com/news/125517

Lagi dr BERNAMA

By Jalani June

LABUAN, March 2 (Bernama) -- As the current dry spell has worsened water woes in Labuan, more than 1,000 students of Universiti Malaysia Sabah Labuan International Campus (UMSKAL) on Tuesday staged a protest, urging the authorities to find a quick solution to their misery.

The picket was the first in the history of the international offshore island of Labuan which has been affected by a shortage of water supply since the middle of last year.

Armed with placards and posters, they gathered at the university campus about 14km from Labuan town as early as 9am, and demanded for water as the police were on standby.

During the noisy picket, lectures were temporarily halted.

Speaking to Bernama, UMSKAL student representatives council vice-president Heryanto Hasanudin said they had submitted a memorandum to the university's student affairs department before the picket.

According to the memorandum, the students want Higher Education Minister Datuk Seri Khalid Nordin to visit UMSKAL and check the situation first-hand; a consistent and clean water supply and temporary closure of the university until the water woes are solved.

The Sun

Labuan campus more worrying than thought

NOT long ago, one of your readers wrote in highlighting the critical situation faced by the students of UMS (University Malaysia Sabah) at the Labuan campus and referring particularly to the fact that students have to live every day without water.
Although I was not particularly struck by the topic at the time as it did not concern me directly, I recently had the opportunity to talk to a student from that campus and now feel that the problems the students there have to put up with are considerable and should be rectified without delay.

Lack of water, filthy hostel rooms, poor quality of food, and inefficient administration are the order of the day. The cost of living is also very high and it causes the students to finish their pocket money very fast. All of this is naturally a headache for the students and the parents who have to support them.

Several students and their parents have complained to the administration about the pitiful conditions of the Labuan campus but the administration has done nothing about it.

Among all the problems faced by the students, the lack of water is certainly the most distressful. There is no water to drink, no water to wash yourself with, no water to clean your room with, and no water to wash your clothes with. Personally, I find that a university campus with no water has no justifications. If one of the reasons given by the government to build universities in remote areas is to aid in the development of the local population, then it is not possible that the government forgets to provide water which is the most basic need for human life.

There is no doubt that a major motivator for students to go to university is the perception that in order to fit in, to be accepted, and to succeed one must have a degree. You will not be viewed as highly by your peers, and society at large, if you do not have a degree, even if the quality of your work is equally good or better than that of the graduates.

A degree is nowadays a status symbol, and since the government has worked so hard to create in our youngsters an unstoppable desire to have a degree, it should also make sure that standards are not compromised and lowered for the sake of getting what one thinks he or she ought to have in order to succeed.

Granted, many students and their parents will be willing to put up with considerable hardship if this is what the government and society demand. However, the government should not be surprised if no gratitude is forthcoming when this gratitude is most needed, such as during a crisis or at election time for example.

To undertake to do a job means to do it up to standard and completely. Thus, to avoid any more unpleasant surprises at the next general election, I would advise the government to complete any job which it undertakes because completing the job means keeping the promise made to the people concerned. And to complete the potentially magnificent Labuan campus by providing it with piped water without delay.

Updated: 11:49PM Wed, 19 Aug 2009
Printable Version | Email to a Friend

Jumaat 1 lagi

Ayuh gegarkan suara kita

Lagi....D pagi selasa

Saksikan

AYUH MAHASISWA....

02 Mac, 2010 21:13 PM
Pelajar UMSKAL Berpiket Tuntut Bekalan Air

LABUAN, 2 Mac (Bernama) -- Lebih 1,000 pelajar Universiti Malaysia Sabah Kampus Antarabangsa Labuan (UMSKAL) Selasa mengadakan piket bagi menuntut pihak berkuasa mencari penyelesaian segera terhadap masalah bekalan air di kampus itu.

Piket tersebut adalah yang pertama seumpamanya di pulau ini berikutan kekurangan bekalan air yang berlaku di sini sejak pertengahan tahun lepas.

Sambil membawa sepanduk dan poster, mereka berkumpul di kampus itu, yang terletak kira-kira 14km dari bandar Labuan, sejak pukul 9 pagi di bawah pengawasan polis.

Kuliah di kampus berkenaan dihentikan sementara berikutan piket itu.

Bercakap kepada Bernama, naib presiden majlis perwakilan pelajar UMSKAL Heryanto Hasanudin berkata mereka telah menyerahkan satu memorandum kepada Jabatan Hal Ehwal Pelajar universiti itu sebelum piket tersebut diadakan.

Katanya dalam memorandum itu, pelajar meminta Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin melawat UMSKAL bagi melihat sendiri keadaan di situ; meminta bekalan air bersih disediakan secara berterusan; dan meminta universiti itu ditutup sehingga masalah bekalan air di situ diselesaikan.

Lebih 2,500 pelajar menuntut di universiti itu, sebahagian besarnya berasal dari tanah besar Sabah, Sarawak dan Semenanjung Malaysia serta sebilangan kecil dari China, Indonesia dan negara lain.

"Akibat masalah bekalan air ini, ada pelajar yang berhenti dan melanjutkan pengajian di universiti lain," katanya.

Heryanto berkata pelajar menghadapi masalah bekalan air di kampus itu sejak semester pertama tahun lepas dan berharap keadaan akan bertambah baik pada semester kedua.

"Malangnya, keadaan bertambah buruk. Kami telah suarakan masalah ini sejak tahun lepas, tapi ia terus berlarutan. Kami harap menteri berkenaan akan mencari jalan bagi membantu kami," katanya.

Kini, pelajar universiti itu bergantung pada bekalan air yang dihantar oleh lori tangki Jabatan Bekalan Air bagi memenuhi keperluan harian mereka.

Heryanto berkata mereka cuba menghubungi naib canselor universiti itu untuk mendapatkan bantuan, tetapi tidak berjaya.

Usaha Bernama untuk menghubungi pengarah UMSKAL juga tidak berhasil.

Sementara itu, Anggota Parlimen Labuan Datuk Yussof Mahal berkata beliau telah meminta Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air mencari penyelesaian bagi masalah kekurangan bekalan air di Labuan.

"Kami tidak boleh biarkan para pelajar dan rakyat kami terus mengalami masalah ini sepanjang masa. Kami tak akan dapat menarik pelabur sekiranya masalah ini berterusan," katanya.

UMSKAL memerlukan sekurang-kurangnya 120,000 gelen air sehari bagi memenuhi keperluan pelajar dan petugasnya.

Sementara itu, berikutan perbincangannya dengan Ketua Setiausaha Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Ahmad Phesal Talip, Jabatan Bekalan Air dijangka menghantar bekalan air yang secukupnya ke universiti itu.

Masalah kekurangan bekalan air di Labuan dijangka berakhir Disember ini apabila projek saluran paip dasar laut dari Beufort ke pulau berkenaan berharga RM365juta, disiap sepenuhnya.

Kini, Labuan bergantung pada bekalan air dari tanah besar Sabah melalui saluran paip dasar laut dari Sungai Padas di daerah Beaufort. Permintaan terhadap bekalan air di Labuan ialah kira-kira 56 juta liter sehari, sedangkan bekalan semasa hanya berjumlah 42 juta liter.

Masalah bekalan air di Labuan bermula apabila dua daripada tiga empangan kering awal tahun lepas.



-- BERNAMA

Kami menyediakan langganan
berita melalui perkhidmatan Newswire.

Monday, March 1, 2010

Malam 1 march





Antara gambar semasa perrhimpunan mahasiswa KAL untuk menyelesaikan isu air yg tidak nampak kesudahannya. Nak lbh gambar, jeemputlah ke FaceBook saya...D album DEMO ISU AIR. Insya Allah nanti saya uploadkan juga demo besar2ran dari seluruh mahasiswa UMS untuk kali ke2 pada pagi tadi

Penyatuan suara Mahasiswa Kal untuk ISU AIR!!!


1 MAC 2010,
PERKARANGAN PALAPES,
8.30 MALAM.

Malam ini, insya Allah tepat jam 8.30 malam pengumpulan dan penyatuan satu suara dari seluruh mahasiswa KAL berkenaan ISU AIR yang tak tahu bila akan selesai akan dilaksanakan. Masalah air yg hampir setahun ini, terus2san berlaku dan semakin meruncing. Ia amat menyukarkan pengajian seluruh mahasiswa UMS-KAL terutamnya. Sampai ada yg menyewa hotel untuk tujuan mandi dan mencuci dan ada yg mengangkat 10 baldi air sehari sehingga ke tingkat 4 untuk tujuan pembersihan diri. Adalah tidak wajar jika ia terus-terusan berlaku kepada seluruh mahasiswa khususnya dan amnya kepada seluruh masyarakat labuan.

Dari sudut sainsnya, seorang perempuan adalah amat dilarang mengangkat benda yg berat terutama setiap hari. Ia mampu merosakkan sistem peranakan seseorang perempuan. Hal ini berlaku akibat dari ketahanan tenaga yg amat kuat digunakan oleh seseorang itu. Dan akibatnya ia mampu membuatkan seseorang itu mandul.

Teringat masa zaman sekolah dulu, ustaz selalu menerangkan kenapa perlunya lelaki ke atas seorg wanita. Ustaz kata, lelaki ni sebenarnya pelindung wanita dalam segala hal. Contoh yg diberi berkaitan beg laptop yg dijinjing oleh seorang wanita, adakah wajar kita biarkan sahaja wanita itu membawanya atau membantunya. Seluruh lelaki dlm dewan kelas masa tu lantas bersuara "kami akan membantu"...maksudnya mereka benar2 mahu menjadi pelindung wanita dan ada kepentingannya antara satu sama lain.

Dan isu air ni, ada kaitannya dengan kesihatan wanita. Jadi ayuh kita mahasiswa gegarkan suara dan bersatu suara dalam menyelesaikan isu ini. Jangan letakkan segalanya di atas bahu MPP atau PMUMS. Ayuh gegarkan...

Kita bukan nak wat kacau, sekadar berbincang dan bersatu antara mahasiswa, kita bukan demonstrasi haram, namun suarakan apa yg perlu dan wajar. Kita adalah sebahagian golongan intelektual yg sedar, jadi kita harus bangkit tegakkan apa yg wajar....ayuh seluruh warga KAL kita gegarkan malam "satu Suara, satu Tujuan"...anjuran MPP&PMUMS

Wednesday, February 24, 2010

Sekolah Kesayangan Ku...I love my School...


Lencana ku dahulu

My school

Love my school

Miss my school n my sir n teacher

Terasa nak upload gambar2 sekolah saya ni. Hurm...baru habis membaca untuk midterm esok masa post ni di buat. Rest seketika b4 rfresh semula semuanya. 2 hari ni diri rasa tak berapa bagus. Ujian dari ugutan yang bukan2 sehinggalah isu air yg masih menjadi2 di UMSKAL ni.

Ugutan yang terjadi atas diri ini, den terima sebagai satu ujian Allah terhadap diri den, namun saya dan 3 orang teman mengambil keputusan untuk membuat report ke Balai Polis Labuan tepat jam 8.30 malam semalam. Untuk keselamatan diri saya sebenarnya, sebab jauh dari family. Ingatkan boleh lega, namun panggilan jenayah tu masuk lagi sampai 6 kali hari ini, saya tidak layan kerana terlalu takut. Nasiblah ada akak2 dan adik dayang yang terus2san memberi semangat pada saya dan beberapa teman maya terus memberi kata2 semangat. Then, my dad (kaunselor sekolah) juga turut memberi kata2 semangat yang amat2 menaikkan semangat focus midterm. Tq dad...tanpa anda siapalah saya.

SMK Ambrose ni banyak kenangan saya, kawan2, guru2 dan terutama kenangat menjadi mentee my dad (En.Irwan Junaidy). Semangat dari dia yang membuatkan saya di sini. Teringat dulu, segala urusan pasport dan ticket masa nak ke Sabah, dia yang bawa dan tolong uruskan. Hurm, jasanya amat di hargai dan jasa guru2 lain termasuk my ummi (puan ramlah) amat2 dihargai. Apapun nasihat my dad satu je, dia selalu ingatkan saya tentang kesusahan mak, dia kata dalam segala perkara if kita teringat wajah mak yang bersusah payah, perkara susah pun akan kita jadikan ia positive. I appriciate it. Thanks all... saya akan cuba hadapi dengan positive. Insya Allah

Thursday, January 28, 2010

Gaya seorang pemimpin yang sederhana...dan mereka telah menang...Alhamdulillah

2 kerusi SPKAL di menangi oleh calon PRO-M juga...



3 kerusi yang dipertandingkan di peringkat SPKAL, telah dimenangi oleh 2 calon PRO-M. Adik aby dan adik faizah...cekalkan hati dan teruskan perjuangan. Moga perjuangan kalian bukanlah perjuangan yang sia-sia..

Dari mahasiswa untuk mahasiswa

Tahniah dan Takziah Buat kedua calon Umum PR0-M UMS-KAL




Wajah-wajah pejuang mahasiswa UMS-KAL khususnya. Dua calon umum dari PRO-MAHASISWA menang papa PRK kali ini. Kalian merupakan rentetan pejuangan akh abdillah, akh didi, dan ukht qatrunnada... moga berbekalkan kecekalan dan keazaman yang tinggi kalian mampu menempuhi alam kepimpinan ini dengan baik. Tidak selayaknya bercakap soal kepimpinan namun saya sangat berbangga dengan kalian.

Untuk adik aida dan adik herry, teruskan langkah. Kuatkan usaha dan tabah dalam liku sebagai pemimpin mahasiswa hari ini dan pemimpin negara pada masa akan datang. Hidup Mahasiswa dan dari mahasiswa untuk mahasiswa!!!

Teruskan langkah...

Saturday, January 23, 2010

Atuk




Ketenangan wajah nya, amat di kagumi. Kegigihannya bekerja amat menaikkan semangat. Dia bukan orang yang kaya mahupun beharta. Namun dia seorang insan yang amat gigih di waktu mudanya sehingga waktu tuanya. Dia menjadi antara pembakar semangat buat cucunya yang amat disayanginya. Inilah kasih atuk mengalahkan kasih ayahnya.

23/1/10: Selepas solat maghrib dan mengaji, terasa ada sesuatu yang belum aku laksanakan hari tersebut yakni, bercakap dengan famly d kampung. Tanpa membuang masa, aku call handphone ibu, tapi tidak berjawab. Sangkaan ku ke rumah saudara. Aku call lagi sekali, nenek yang jawab handphone ibu. Seperti biasa, salam dihulur dan tanya kabar nenek dan keluarga di kampung. Nenek kata semua orang sihat dan ibu ku ke manjung dengan adik. Tanpa banyak bicara dengan nenek, aku beri salam tanda ingin meletakkan ganggang.

10 minit selepas itu, aku call handphone adik. Niat di hati nak jerit "shopping belikan beg", tapi nada suara adik saat itu sangat perlahan. Tanpa membuang masa, ibu sambut panggilan ku pula, nadanya juga perlahan. Agak pelik, dan bila aku tanya lokasi mereka, ibu kata di hospital bawa atuk sakit. Allah, saat itu air mata tak tertahan, terpikir yang bukan2. Sebab atuk dah tua tapi masih bersemangat, aku yakin dia kuat. Namun, mainan perasaan...memang perit. Handphone terus di matikan oleh ibu sebab ibu kata ada doktor.Hurm...

Abang ku di KL call aku pula, katanya dia akan pulang terus ke Perak selepas maghrib waktu semenanjung dan mungkin akan bercuti seminggu. Menangis juga dia. Kakak ku di kuala pula akan pulang hari ini bersama suaminya mungkin. Tapi aku still di sini. Atuk, nenek, ibu adalah insan penting dalam hidup kami ber4. Kerana mereka kami berjaya sehingga hari ini. Semangat dan kasih mereka kami lulurkan dalam diri ke mana sahaja kami pergi. Lepas isyak ibu call aku pula, kata atuk kene tahan di wad. Pak cik ku jaga kata ibu. Tenang hati saat tu sebab ibu kata atuk dah stabil. Kasih atuk amat meresap dalam jiwa ku sebenarnya. Aku bangga memiliki anugerah yang paling beharga dalam hidup ini iaitu iman dan islam serta ahli keluarga ku yang amat aku kasihi.

Mereka tampak biasa, namun semangat mereka amat luar biasa untuk diri ku. Ya Allah, moga atuk cepat sembuh dan peliharalah atukku "Haji Radin", nenek ku "Suppy", ibu ku "Muriah", adik ku "Liyana", abangku "Raduan", Akak ku "Hasnah" dan seluruh ahli keluarga ku serta seluruh umat Islam di muka bumi ini agar sentiasa berada dalam keadaan sihat dan di bawah lembayung rahmat Mu...Amin...

Aku sayang atuk...


Gambar Hiasan

Friday, January 22, 2010

Pro-Mahasiswa UM dakwa TNC HEP salah guna kuasa

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 23 Jan: Pro-Mahasiswa Universiti Malaya (UM) mendakwa beberapa penyelewengan telah berlaku sepanjang tempoh kepimpinan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar (TNC HEP) khususnya yang melibatkan kegiatan dan aktiviti mahasiswa.

Menurut pengerusinya, Mohd Shafie Hashim, penyelewengan dan salah guna kuasa itu memburukkan imej dan kredibiliti beliau selaku orang yang bertanggungjawab untuk menjaga dan membimbing mahasiswa.

Dalam kenyataan media kepada Harakahdaily, beliau berkata, apa yang malang, ia berlaku di universiti yang sudah menjangkau tangga ke-180 universiti terbaik dunia.

Berikut kenyataan media beliau berhubung isu-isu pilihan raya kampus UM.

Pilihan raya kampus (PRK) kali ini menyaksikan pertembungan sengit antara dua kelompok di UM.

Keadaan ini ditambah pula dengan tindakan beberapa pihak pentadbiran universiti yang bertanggungjawab dalam urusan PRK ini didapati telah banyak melacurkan kesucian demokrasi kampus kali ini.

Perjalanan PRK daripada awal sudah diragui ketelusannya bermula dengan e-undi, kemudian ditambah pula dengan isu-isu terbaru lebih-lebih lagi melibatkan individu terpenting dalam mengurus pilihan raya kampus kali ini.

Beberapa penyelewengan telah berlaku di sepanjang tempoh kepimpinan TNC HEP khususnya yang melibatkan kegiatan dan aktiviti mahasiswa.

Penyelewengan dan salah guna kuasa ini memburukkan imej dan kredibiliti beliau selaku orang yang bertanggungjawab untuk menjaga dan membimbing mahasiswa.

Apa yang malang, ia berlaku di universiti yang sudah menjangkau tangga ke-180 universiti terbaik dunia.

Penyalahgunaan saluran duit ke kolej kediaman

Berdasarkan maklumat yang di perolehi , pada 15 Januari 2010, Jawatankuasa Tindakan Kolej (JTK) di seluruh kolej kediaman telah mendapat surat rasmi daripada TNC HEP.

Setiap kolej diberikan peruntukan sebanyak RM5,000. Ini bermakna, untuk dua belas kolej kediaman sebanyak RM60,000 diberikan. Apakah tujuan diberikan peruntukan ini? Apakah tujuan diberikan peruntukan ini dalam suasana menjelang PRK?

Festival Konvokesyen Universiti Malaya

Kredibiliti TNC HEP diragui sekali lagi dengan isu seterusnya di mana selaku individu yang bertanggungjawab mengawal program ulung universiti ini didapati telah menyalahgunakan kuasa beliau.

Antaranya berlaku dakwaan berkenaan tender untuk penjualan bunga kepada para graduan telah didapati cuba dipersetujui secara senyap melalui syarikat yang rapat dengan TNC. Ia sekaligus menafikan hak penender-penender yang turut serta melalui prosedur yang sah.

Di samping itu juga, perbelanjaan serta agihan kewangan kepada tender serta program-program di dalam FESKUM juga di dapati tidak menepati sebagaimana bajet yang dikeluarkan oleh pihak universiti. Sebagai contoh HEP telah mengambil syarikat yang paling mahal di antara syarikat yang disenaraikan tanpa tujuan sedangkan perkhidmatan yang diberikan sama seperti syarikat yang jauh lebih murah.

Majlis Debat Universiti Malaya

Dalam isu ini, program ini telah diadakan pada 4 hingga 7 Disember 2009 di UM. Penganjuran debat ini adalah di bawah universiti dan dikelolakan oleh bahagian HEP UM.

Apa yang menyedihkan, program ini telah dimanipulasi dan dijalankan secara tidak sistematik, profesional dan tergesa-gesa. Peruntukan wang diberikan sebanyak lebih RM200,000 dari Majlis Debat UM dan Kementerian Pengajian Tinggi ditambah dengan pemberian RM3,000 bagi setiap pasukan debat dari IPT.

Namun, pendebat terbaik final hanya diberi RM500, sedangkan sebelum ini berdasarkan maklumat mengenai debat lalu, pendebat terbaik mendapat RM1,000.

Begitu juga dengan pengendalian makanan yang hanya menggunakan satu syarikat kafeteria untuk tiga majlis debat yang hanya memiliki tiga kakitangan. Persoalannya adalah, ke mana perginya jumlah duit peruntukan yang banyak itu disalurkan?

Di peringkat mahasiswa melihat isu-isu ini sangat penting dan menyentuh soal kredibiliti pihak HEPA untuk menguruskan perjalanan PRK kali ini. Mahassiswa kecewa dan menyelar dengan tindakan sebegini kerana pihak HEPA sendiri jelas tidak amanah sehingga membabitkan penyelewengan ribuan ringgit.

Sepatutnya untuk mengendalikan pilihan raya perlulah diuruskan oleh mereka yang bersih dan jauh dari sebarang masalah yang boleh diragui tindakannya dalam memilih kepimpinan mahasiswa yang sebenar. Pihak HEPA perlu tampil memberi jawapan terhadap isu ini

Thursday, January 21, 2010

Respect Our Self....



Kata orang bersyukurlah dengan apa yang ada dan berusaha lah lebih jika mahu sesuatu yang lebih baik. Hari ini saya belajar erti untuk "MENGHARGAI DIRI SENDIRI". Agak sukar sebenarnya, pabila tabiat mengatakan "TIDAK MAMPU" sering melekat di minda "SAAT KRITIKAL" tiba. As a human, inilah sikap yang selalu ada dalam jiwa pemuda mahupun pemudi dan saya sendiri. Namun, hari ini saya mahu buang sikap itu jauh dari diri saya sendiri. Ini yang saya mahu dan usaha saya akan ke arah itu.

Seseorang telah mengajar saya erti hargai diri sendiri dan hargai kehidupan saya. Masa yang kritikal bukanlah suatu halangan yang besar sebenarnya. Mahu atau tidak, if we want to get a good result and success in our life, we must be focus!!!. Focus is the ways. Kini, Insya Allah saya akan berusaha mendapat apa yang saya mahu dan perlukan dalam kehidupan saya.

Ia adalah "NEED" buat saya. Ilmu adalah satu keperluan dan kemestian buat diri saya. Ini yang saya sedang usahakan juga. I'm a good person!!!...For all my friend, respect ur self and 4 our life...Insya Allah, hari ini pasti akan lebih baik dari hari semalam. Moga peroleh apa yang dihajati. Bersama berusaha, dan kata kawan saya "USAHA TANGGA KEJAYAAN".

RESPECT OUR SELF!!!!!

Lagi!!!

HEP didakwa cuba halang calon berkempen
Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 21 Jan: Pro-Mahasiswa Universiti Putra Malaysia (UPM) mendakwa tindakan Bahagian Hal Elwal Mahasiswa (BHEP) UPM mengadakan Kursus Calon Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) UPM pada 23 dan 24 Januari ini hanya bertujuan menghalang calon-calon yang bertanding daripada muncul di khalayak ramai.

Pengerusinya, Ahmad Faris Rakdi berkata, kursus yang akan berlangsung pada Sabtu dan Ahad itu akan menghalang calon-calon daripada memperkenalkan diri mereka secara tidak langsung kepada mahasiswa.

Beliau berkata,meskipun tempoh sah kempen hanya bermula pada Isnin, 25 Januari namun calon-calon seharusnya diberi peluang untuk berada di kalangan mahasiswa pada Sabtu dan Ahad supaya mahasiswa mengenali mereka sebagai calon.

"Apa relevannya kursus itu diadakan pada waktu itu? Calon seperti dikuarantin di dalam satu program anjuran BHEP dari pagi hingga malam, selama dua hari.Kami berpendapat hari Sabtu dan Ahad itu adalah tempoh untuk calon memperkenalkan diri kepada mahasiswa,"katanya ketika dihubungi Harakahdaily pagi tadi.

Beliau juga menegaskan, arahan menghadiri kursus itu sangat tidak wajar kerana mengurangkan waktu untuk calon berkempen bagi memperkenalkan diri kepada mahasiswa serta menunjukkan kredibiliti mereka.

Sedangkan ujarnya, tujuan pilihan raya kampus diadakan adalah untuk memberi peluang kepada mahasiswa memilih pemimpin-pemimpin yang akan mewakili mereka.

"Apa yang kami persoalkan ialah tempoh kempen yang singkat iatu sehari. Sehari sangat singkat untuk calon berkempen.Sepatutnya walaupun bukan dalam tempoh kempen rasmi,calon sudah boleh perkenalkan diri secara tak langsung,"katanya.

Turut dipersoalkan beliau berkenaan peraturan yang tercatat dalam Tatacara Pemilihan MPP UPM bagi sesi 2009/2010, bercanggah dengan maklumat am pemilihan MPP UPM.

"Dalam buku tatacara pemilihan MPP UPM, dinyatakan bahawasanya untuk berkempen,calon dibenarkan menggunakan apa sahaja bahan kempen melalui kebenaran pihak BHEP tapi dalam satu maklumat am yang diberikan kepada calon, calon dilarang sama sekali untuk menggunakan banner.Jadi kami lihat ianya bercanggah dan tidak seiring,"tegasnya.

Penamaan calon bagi pilihanraya kampus UPM akan diadakan esok dan BHEP UPM hanya akan membenarkan kempen bermula 12 tengah malam Isnin.

Manakala hari pembuangan undi ditetapkan pada 26 Januari.

Sementara itu, proses pembuangan undi di Universiti Islam Antarabangsa (UIA), berlangsung hari ini.

Berita Semasa Pro-M

Pidato umum Pro-Mahasiswa UM malam ini
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 21 Jan: Kumpulan Pro-mahasiswa Universiti Malaya (UM) menganjurkan pidato isu-isu semasa kampus bersempena pilihanraya kampus (PRK) malam ini.

Harakahdaily difahamkan seramai tujuh pemidato akan mengambil bahagian dalam program tersebut.

Mereka terdiri daripada mantan Yang Dipertua Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) UM, Mohd Ridzuan Mohamad, Pengerusi Pro-Mahasiswa Nasional, Mohd Shafie Hashim, mantan exco MPM UM, wakil-wakil dari Pro-Mahasiswa UM, Kelab Remaja Jemaah Islam Malaysia (Karisma) dan Gabungan Mahasiswa Bantah e-undi (Bantah).

Pidato terbuka itu dijadual berlangsung jam 9.15 malam ini di Dataran Fakulti Sastera UM.

Ianya bertujuan mendedahkan mahasiswa dengan isu-isu terkini yang sedang berlegar di sekitar kampus.

Sehubungan itu, semua warga kampus dan orang ramai dijemput untuk mendengar hujah-hujah yang bakal diutarakan mereka berhubung isu-isu mahasiswa dan kampus ketika ini.

Wednesday, January 20, 2010

Pro-Mahasiswa bantah Kuis mansuh pilihan raya

Hazayani Zakaria
KUALA LUMPUR, 20 Jan: Kumpulan Pro-Mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa (Kuis) Selangor membantah keputusan pihak universiti memansuhkan sesi kempen dan hari pembuangan undi bagi pilihan raya kampus berkenaan kerana kumpulannya telah memenangi 12 daripada 21 kerusi yang dipertandingkan.

Pengerusinya, Ahmad Syukri Che Abdul Razak berkata, meskipun Pro-Mahasiswa berjaya menguasai Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) kampus itu, namun mereka tetap mahu sesi kempen berjalan seperti biasa bagi mendapatkan respons masyarakat kampus berhubung kemenangan mereka tanpa bertanding.

"Pro-Mahasiswa bersuara keras bahawa kami ingin mendapat mandat daripada masyarakat kampus dengan menghidupkan minggu kempen.

"Calon yang menang tanpa bertanding akan turun kepada masyarakat kampus pada minggu kempen ini bagi mendapatkan pandangan mereka sama ada bersetuju dengan kemenangan Pro-M tanpa bertanding atau ingin menuntut supaya diadakan juga pilihan raya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi.

Proses penamaan calon semalam, menyaksikan Pro-Mahasiswa berjaya menguasai 12 daripada 21 kerusi yang dipertandingkan dan tambahan satu lagi kerusi apabila pihak universiti membuat keputusan mengisytiharkan Pro-Mahasiswa menang tanpa bertanding bagi satu fakulti yang ditandingi seorang calon individu.

Ia merupakan kemenangan kedua kumpulan Pro-Mahasiswa dalam pilihan raya kampus tahun ini apabila kumpulan itu telahpun berjaya menguasai MPP Universiti Malaysia Terengganu, Ahad lalu.

Ditanya sama ada situasi berkenaan disebabkan adanya unsur boikot daripada pihak lawan, beliau tidak menolak kemungkinan itu.

"Mungkin ada unsur boikot di atas situasi ini kerana calon yang pernah bertembung dengan Pro-Mahasiswa dalam isu yuran Kuis sebelum ini, memang ada perancangan untuk menghantar calon mereka tapi masa pencalonan tidak datang.

"Persepsi kami, mungkin ada unsur boikot daripada pihak mereka," katanya lagi.

Menurut beliau juga, pihak universiti telah membuat keputusan memansuhkan hari kempen dan mengisytiharkan kemenangan kepada Pro-Mahasiswa hari ini.

Sepatutnya kempen bermula hari ini dan hari pengundian berlangsung pada 28 Januari depan.

Sumber: Harakah Daily

IPT Tidak Boleh Sekat Kebebasan Bersuara Mahasiswa

KUALA LUMPUR: Pentadbiran universiti tidak boleh menyekat kebebasan bersuara mahasiswa yang disuarakan melalui sudut pidato yang diwujudkan kembali selepas diharamkan pada 1971.

Sehubungan itu, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, mengingatkan pentadbiran universiti supaya tidak menghalang ‘kebebasan’ itu dengan menetapkan pelbagai syarat bagi mahasiswa yang ingin bersuara.

“Sudut pidato adalah satu kejayaan suara mahasiswa, oleh itu, pihak universiti perlu memberi kepercayaan kepada pelajar menguruskannya dan juga beri kebebasan mereka bercakap.

“Jangan terlalu banyak sangat syarat kepada mereka (mahasiswa) untuk menggunakan sudut pidato... saya dengar ada universiti suruh mahasiswa isi borang tertentu dan sebagainya terlebih dulu, ini (sudut pidato) bukannya pertandingan.

“Kementerian Pengajian Tinggi tidak pernah meletakkan sebarang syarat kepada mahasiswa untuk menggunakan sudut pidato, tetapi pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) universiti boleh memantaunya,” katanya kepada Berita Minggu, semalam.

Selepas hampir tiga dekad sudut pidato diharamkan di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), Universiti Kebangsaan Malaysia (USM) menjadi perintis kepada program itu selepas ia diperkenalkan kembali tahun ini.

Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Datuk Zaini Ujang, bagaimanapun berkata, pelajar perlu bertanggungjawab terhadap apa yang disampaikan dan bersedia menerima hukuman sekiranya melanggar garis panduan ditetapkan universiti.

Sumber: Berita Harian