Saturday, March 27, 2010

Semoga Diri lebih baik dari hari semalam

Teringat sebenarnya bicara maya saya bersama seorang teman yg jauh d tanah arab. Beliau memberi saya beberapa link blog untuk pengetahuan diri dan bekalan masa depan mungkin. Syukran kepadanya.

Hampir setiap hari saya akan memantau blog tersebut untuk mengintai2 jika terdapat posting baru dari pemiliknya. Namun hampa sedikit, mungkin kerna penulisnya busy dengan exam di Mansurah sana.

Selama ini saya sering mengatakan tak sempat, tiada masa, tak berminat dan macam2 alasan. Sedangkan saya teringat pesanan seseorang satu saat dahulu, "Orang yang tiada cukup masa, adalah org yg suka membazir masanya". Cukup terkesan bila saya menelitynya semula. Saya mahu berusaha jadi yg lebih baik untuk hidup saya hari ini. Ini yang cuba saya lakukan mulai saat ini.

Sedikit perbincangan bersama seorang teman tentang bahtera kehidupan diri saya. Selama di kampus boleh dikatakan tidak pernah saya ke dapur untuk memasak makanan untuk diri saya sendiri kecuali maggi. Semuanya diperoleh secara segera di cafe kampus saya. Alasan saya sendiri, tidak sempat nak masak. Hurm...teruk! Budaya manja terlalu diterapkan dalam diri. Sejak kecil mak yang sediakan jika hal2 makanan. Diri pun leka dan malas. Allah...

Tanggungjawab seorang muslimah/wanita;
1. Menjadikan rumah tangga tempat yang bahagia untuk keluarga berkumpul.

2. Mewujudkan suasana Islam dalam proses pendidikan dan pembesaran anak-anak.

3. Menyempurnakan segala urusan rumah tangga menurut syara' dengan penuh keikhlasan semoga akan beroleh keberkatan.

4. Mengajak kaum wanita lain memahami prinsip-prinsip Islam dan cara hidup yang Allah tetapkan.

5. Memerangi perkara-perkara bid'ah, khurafat serta pemikiran yang salah dan adab-adab yang buruk yang mengusai wanita masa kini.

antara tanggungjawab seorang perempuan merangkap isteri, anak, dan daie...mungkin penulisan "NOTA HATI SEORANG PEREMPUAN" harus dikeluarkan.

p/s: moga diri ini sentiasa dalam keadaan sedar dan berfikir tentang tanggungjawab untuk diri, keluarga dan yg terbesar agama. Moga diri ini sentiasa dalam lembayung dan pandangan Islam. Insya Allah saya sendiri akan cuba perbaiki diri. Moga2 langkah awal mampu diterap dalam diri. Allahuakhbar. Saya harus lbh hargai diri dan hidup ini.

wassalam

No comments:

Post a Comment