Saturday, March 27, 2010

Muhasabah diri

Awal pagi selepas subuh rutin biasa sejak 2 ke 3 hari ini adalah menyelak akhbar2 tempatan sama ada mengenai isu sosial, politik, ekonomi ataupun hiburan. Namun fokus saya hanya pada isu2 yg menyentuh sensitivity diri sendiri dan umum khususnya.

Dilihat isu sosial yg paling tinggi masa kini adalah isu buang anak, pukul ibu bapa, buang ibu bapa, dan mati dalam kemaksiatan. Allah... Inilah isu2 hangat yg kini semakin tersiar indah di bumi Malaysia yg mengaku sebagai sebuah negara Islam. Namun dari segenap sudut amat celaru dan mengelirukan.

Sehari lalu, di NSTP newspaper mengenai sukan untuk dijadikan sebahagian pendapatan buat negara. Tidak silap saya, mengenai sukan bola yg bakal berlangsung di luar negara. Berjaya group memohon lesen dari kerajaan Malaysia untuk menceburi diri dalam sebahagian sukan perjudian itu. Jika tidak silap ada sumber yg mengatakan PM akan mempertimbangkan permohonan syarikat terbabit kerana apabila dikira2 ia dapat menjana pendapatan negara dengan lebih baik, namun harus sedar ia adalah suatu aktiviti haram kerana wujud unsur perjudian. Sama seperti sebahagian aktivity SPORT TOTO atau lebih dikenali sebagai NO.EKOR!!!

Untuk politikus negara pula, saya amat tertarik dengan harakah daily dengan wacananya berkisar Tuan Guru menyokong Tuan Hadi berkisar Khalimah Allah digantikan ke dalam rukun negara agar umat manusia tidak lagi keliru dan lebih jelas dengan "Tuhan" yg dimaksudkan dalam rukun pertama negara ini. Kerana keliru dan celaru, porak perandalah negara dan kerana pemimpin yg keliru+celaru=Haru biru semua.

Bukan ingin memburukkan atau meyokong mana-mana pihak, namun secara peribadi saya melihat kesedaran manusia semakin pudar tentang isu2 sensitivity diri, agama mahupun masyarakat. Semua hanya mahu berserah, bersabar dan persoalannya sampai bila? Berserah tanpa usaha itu adalah suatu yg sia2 untuk kehidupan. Jika saya diberi 2 pilihan sama ada untuk terus berserah tanpa usaha @ usaha baru berserah, saya akan memilah yg ketiga yakni doa usaha ikhlas tawakkal...Ini principe hidup saya secara peribadinya.

P/s: Untuk diri sendiri khususnya, jangan terus leka dalam memacu kehidupan dunia untuk menuju ke akhirat. Moga kita terus sedar dan bertindak dan bukannya hanya menanti!!!

Wassalam

No comments:

Post a Comment