Friday, April 23, 2010

Bilamana artis diagungkan dan Ulama’ diketepikan!!!



Malaysia dan hiburan umpama isi dengan kuku. Jika perkara ini berlaku di Barat mungkin ia tampak biasa. Namun, Malaysia bumi yang mengaku NEGARA ISLAM turut tercemar dengan agenda dan fahaman yang sama. Siapa yang harus dipersalahkan apabila dulu kini dan selamanya artis mula di sanjung dan ulama’ mula disingkirkan. Jika di Indonesia, politik negaranya membenarkan artis terlibat dalam pilihanraya Negara tersebut dengan kriteria2 yang tertentu, namun jika di Malaysia situasinya amat2 berbeza! Apatah tidak, yang di seru menjadi ahli politik di Malaysia pula adalah yang bermasalah dan mempunyai masalah yang luar biasa. Jika di Indonesia criteria untuk menjadi seorang pemimpin antaranya adalah bersih dari segala jenis anasir jahat dan berilmu, namun jika di Malaysia???*Tanyalah pada minda!

Baru-baru ini, kerap kedengaran artis meninggal dunia. Jika di lihat di laman-laman social para remaja dan pihak yang fanatic dengan dunia hiburan tanah air tidak sampai 5 minit telah menyebarkan berita2 tersebut sama ada di dada2 akhbar, di laman2 sosial dan sebagainya. Namun, bilamana pemimpin Islam yang meninggal dengan kata lain insane yang digelar ULAMA’ pulang ke Rahmatullah, adakah ia akan tersebar luas seperti tersebar luasnya pemergian seorang artis???Di mana arah Malaysia sebenarnya. Inilah masalah bilamana artis di angkat dan ulama’ disingkirkan! Tanpa sedar kita telah kecundang dengan misi dan visi besar kita sendiri. “KAMI NEGARA ISLAM, RUKUN NEGARA PERTAMA KAMI IALAH PERCAYA KEPADA TUHAN, KAMI TAK AMALKAN RASUAH, KAMI TAK MINUM ARAK, KAMI bla bla bla….” namun cuba kita pikir di mana kekuatan kata2 yang sering dilaungkan oleh pemimpin2 kita ini???Ayuh kita pikirkan dan perhalusi setiap bait kata2 mereka.

Apakah bezanya pula antara golongan yang memakai tudung dan golongan yang tidak memakai tudung dan dalam masa yang sama melakukan maksiat, melakukan zina, melakukan dosa buang anak dan melakukan segala perkara yang ditegah Islam? Pada saya dan beberapa sahabat diskusi untuk study group, kedua-dua golongan ini tiada bezanya. Isu ini saya sendiri bangkitkan bersama ahli study saya, sebelum memulakan langkah awal untuk struggle.

Suka saya berkongsi sedikit ilmu dengan mereka dari pembacaan saya. Bila mana saya bertanya pada mereka, *ada beza tak ye org pakai tudung dengan org tak pakai tudung dan dalam masa yang sama 2-2 ni lakukan zina?* Respond pertama : pada aku tak de beza sebab mereka 2-2 menjatuhkan maruah Islam dan yang penting menjatuhkan agama kita semua, ini golongan kurang pandai!. Respond kedua pula: Aku setuju dengan respond pertama, 2-2 ni sama sahaja menjatuhkan maruah agama aku dan kita! Dan lagi...(sambil berfikir), pada aku yang wajib tetap wajib! Tiada apa yang dapat menidakkan peraturan yang Allah berikan pada kita. Saya tersenyum dengan respond dua orang teman saya berkaitan isu ini. Nampaknya mereka turut sama sefikiran dengan saya. Mereka dan saya hanya biasa2, namun tanpa di duga ada luar biasanya dalam diri mereka.

Allah SWT berfirman :- “Hai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59) Jilbab, iaitu pakaian yang lebarnya semacam jubah untuk dipakai oleh kaum wanita bagi menutupi tubuh badannya. Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi menerangkan “Sebahagian perempuan Jahiliah apabila keluar rumah, mereka suka menampakkan sebahagian kecantikannya, misalnya dada, leher dan rambut, sehingga mereka ini diganggu oleh laki-laki fasik (jahat) dan yang suka berzina, kemudian turunlah ayat di atas yang memerintahkan kepada orang-orang perempuan Islam untuk melabuhkan jilbabnya itu sehingga semua bahagian-bahagian tubuhnya yang boleh membawa fitnah itu tidak kelihatan. Dengan demikian secara zahirnya pula mereka itu akan dikenali sebagai wanita yang terpelihara (‘afifah) serta tidak mudah diganggu oleh orang-orang yang suka kejahatan atau orang-orang munafik. PAKAIAN ITU PELINDUNG DIRI SEBENARNYA!

Seterusnya, semoga kita mampu menjadi anak yang solehah, menjadi insane yang cemerlang kepada agama, bangsa, dan Negara. Jadilah orang yang berilmu bila berkata-kata, jadilah orang yang memiliki pemikiran yang besar ketika berhujjah, jangan jadi seperti artis-artis yang bila mana di soal usul agama, hanya menggunakan rasional tanpa rujukan yang sahih. Mereka adalah golongan yang pemikirannya amat-amat singkat umpama singkatnya setiap masa pemikiran dan pertuturan mereka. Apapun bila mana bercita-cita untuk menjadi seseorang yang ingin dihormati, cuba balik semula kepada agama, cuba renungkan dan hujahkan dengan ayat2 Allah, cuba hujahkan dengan pemikiran kritikal dan intelektual, bukan dengan pemikiran yang teramat cetek dan lesu umpama lesunya jiwa artis! Saya tidak benci artis, namun saya sudah kearah proses untuk menapis golongan ini dalam hidup saya.

Akhir kata..Jadilah golongan yang berilmu dalam segala sudut kehidupan!!!

Al Baqarah : 269 Allah memberikan Hikmat kebijaksanaan (ilmu yang berguna) kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan yang ditentukanNya) dan sesiapa yang diberikan hikmat itu maka sesungguhnya dia telah diberikan kebaikan yang banyak. Dan tiadalah yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang yang menggunakan akal fikirannya.

No comments:

Post a Comment