Tuesday, April 20, 2010

Bakat diasah minda dijana..

Theme untuk satu pertandingan penulisan bagi salah sebuah University di luar negara:BAKAT DIASAH MINDA DIJANA..

Sukar sebenarnya saya nak merungkai maksud disebalik ayat ni. Tapi saya cuba rungkaikannya dengan bertanya dan berbicara bersama seorang teman akan hal ini.

Saya mulakan dengan dua rangkap pantun:

Siasah dunia semakin dinodai
Oleh kepimpinan yang sering diragui
Inilah bukti dunia reality
Kepimpinan Ulama' harus dimulai

Communication skills harus diajari
Sebagai asas bicara terungkap
Bila gabra datang melingkari
Alunan istigfar menjadi pelengkap

Apabila saya melihat tajuk tersebut sedari awal saya melihat bahawa ia amat2 mempunyai kaitan yang akrab dengan jiwa seorang pemimpin yang memiliki karisma tersendiri dalam kepimpinannya. "Bakat diasah minda dijana".

Tidak semua orang layak dan memiliki bakat sebagai seorang pemimpin yang mempunyai karisma tersendiri. Ada yang mampu memimpin namun wujud kekhilafan dari sudut caranya, dari sudut bicaranya dan dari sudut kepimpinannya. Mungkin lebih mudah jika saya dapat berikan gambaran awal untuk tajuk ini. Cuba kalian andaikan seorang pengarah sesebuah organisasi bijak berkata2 namun sempit dari sudut pemikirannya. Beliau kelihatan ada bakat untuk memimpin namun dari satu sudut beliau gagal mengawal keadaan kerana bakatnya adalah semula jadi tanpa diasah mindanya untuk menjadi pemimpin yang memiliki karisma dan keunggulannya tersendiri. Kata orang hanya mengikut acuan yang sedia ada tanpa tambahan perencah.

Hasil diskusi saya semalam, teman minta saya meletakkan satu tanda aras untuk seseorang pemimpin. Di sini saya dapat melihat, bahawa tidak semua orang mampu memimpin dan tidak semua orang memiliki daya kepimpinan yang unggul. Pemimpin adalah insan yang mampu menjana pemikiran sehingga diluar kotak pelaksanaanya yang mana memiliki sifat penenang, sifat hikmah dan sifat positive dalam kepimpinannya untuk orang2 yang dipimpinnya. Sahabat saya memberi pandangannya semalam tentang situasi pemimpin " Seseorang tidak mampu kehadapan tanpa melalui setiap tangga pengalaman". Ertinya, saya simpulkan..setiap orang sering merasa mampu memimpin, namun sejauh mana ia sering digilap atau hanya berteraskan sikap kepimpinan yang sedia ada tanpa sedikit perencah jatuh bangun, gagal kecewa atau sentiasa merasa cukup dengan apa yang dia ada.

bersambung.......i not have any idea for this topic..maybe we can continue next week..

No comments:

Post a Comment