Saturday, April 17, 2010

Abu Darda’ radhiyallahu ‘anhu juga pernah berkata bahawa, “Sesiapa yang mengatakan bahawa pergi berulang-alik mencari ilmu itu bukan sebahagian dari jihad, maka sesungguhnya akal dan fikirannya telah lemah.” (Diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abdil Barr)

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata:

“Sungguh aku mengetahui (menguasai) satu bab dari sesuatu ilmu itu sama ada berkenaan perintah atau pun larangan, ia adalah lebih aku sukai berbanding dengan 70 kali pertempuran di medan jihad.” (al-Ilmu, Ibnul Qayyim)

Menuntut ilmu ini luas ertinya. Sama ada ilmu dunia atau akhirat. Sekalian apapun yg dipelajari dan d peroleh d dunia ini, pasti untuk bekalan akhirat. Indahnya Islam..

Semoga masa2 yang ada sebelum exam ini di manfaatkan sebaiknya oleh mahasiswa/i dan c kaki2 study. Moga segala apa yang dilakukan dan di usahakan adalah ikhlas semata2 kerana Allah SWT. Saat merasa down atau malas, try untuk dapatkan nasihat terbaik dari kawan2 dan yang terbaik adalah dekatkan diri kepada Allah SWT..

Moga kita beroleh kejayaan di dunia untuk keberkatan di akhirat..Jadilah yang luar biasa di sebalik biasa2nya kita.wassalam

No comments:

Post a Comment