Sunday, April 25, 2010

Kenangan Bersama

Semalam usrah akhir "Wida'" telah berlangsung di tempat yang telah menyatukan saya dan sahabat2 seperjuangan saya di UMSKAL ini. Rasa sedikit terubat akan kerinduan ingin bersama mereka lagi. InsyaAllah malam ini lepas maghrib (Isnin, 7.00 p.m) akan diadakan pula sedikit makan2 bersama muslimin dan muslimat di Baitul Raudah.

Pengisian usrah semalam bermula dengan alunan tasmit ayat as-saff yakni ayat asas bagi para pejuang agama Allah. Itulah ayat yang agak sedikit panjang saya belajar menghafaznya semasa mula2 menjadi ahli BADAR. Alhamdulillah semoga ia menjadi penguat saya dan teman-teman untuk ke medan yang tidak sabar saya mahu terjahkan diri yang serba kekurangan ini. Surah as-saff ini adalah pembuka saya terlibat dalam BADAR dan penutup saya saat bersama sahabat2 saya. Di masjid UMSKAL inilah kami dipertemukan dan di sana juga kami akhiri pertemuan seketika.

Setelah itu, isi utama pertemuan dibuka oleh saudari hasni yakni pengerusi majlis bagi usrah semalam yang juga teman rapat saya suatu ketika dahulu. Isunya perancangan masa depan, yang mana kami diminta mengulas perancangan dalam jangka masa 5 tahun ini. Bermula dengan adikku Qatrunnada, diikuti dengan kok su, kak long, hasni, azi, aku sendiri, syikin, nadia, mahira dan berakhir dengan adikku dayang. Banyak perancangan yang diutarakan namun saya akui bagi perancangan diri saya ianya tidaklah sejelas yang saya lakarkan dengan mata pena saya. Hurm..

Isu paling hot yang kami bincangkan adalah berkaitan baitul muslim. Ramailah antara kami teruja dengan isu tersebut, namun bila difikirkan sejauhnya saya merasa tidak jelas tentang itu untuk kehidupan saya. Yang saya sebutkan pertama berkaitan gerakan dakwah dan islah di luar setelah pulang ke kampung halaman dalam masa praktikum dan selepasnya (kak maziah insan yang akan saya cari selepas ini, inilah aset gerakan saya d Perak), setelahnya bekerja dan ke makkah bersama ibu antara usia 26-27 tahun. Untuk satu perkara hot tersebut tiada dlm perancangan, saya serahkan pada Yang Berhak. Namun saya akui memang diri ini lemah, kadang-kadang bila dah tersungkur, tidak pintar untuk bangun semula. Moga setelah ini saya mampu bangun untuk Islam dan belajar dari peristiwa pahit lalu. Manisnya bila berada dalam kalangan kita, itu yang terdetik di hati saat bertemu untuk kali terakhir dengan rakan-rakan muslimat semalam. Apapun moga ukhwah kita tiada penghujungnya. Pada yang dah ada calon jangan lupa jemput sebulan awal, saya akan spare kan wang untuk flight nanti.

Hari ni BBQ dan sedikit pengisian campuran 2 sayap yakni muslimin dan muslimat. Moga ukhwah yang terjalin ini akan kekal abadi dlm jiwa. Manisnya bila bersatu dlm saff yang sama dan berjuang dlm tujuan yg sama.

Syukran semua dan salam Perjuangan untuk kalian.!!!

No comments:

Post a Comment