Saturday, April 17, 2010

~~Haruskah~~

Hubungan antara 2 hati bukan mudah untuk d bina. Malah sesi perkenalan juga tidak d jangka cara dan kaedahnya.Kita sebagai umat Muhammad kekadang hanya mampu merencana namun yang menetapkan segalanya adalah Allah jua. Terfikir aku coretan indah puitis kata2 dari teman2 ku soal hati yakni soal dua hati. Di pelusuk minda berbicara mampukah aku memiliki apa yg di cari dan diperlukan dlm hidup ini sebelum bercerita soal 2 hati. Tamatnya exam untuk kali ini, beerti umurku dan semua pelajar tahun akhir semakin pendek. Bukan mati, namun ke arah menghadap ilahi, sejauh mana amalan di saat usia semakin pendek ini, sejauh mana pengamatan hati terhadap Al-Khaliq.Allah..Rona2 kehidupan masa kini dan akan datang masih tidak jelas.

Berbalik kepada bicara hati tadi, jiwa terfikir adakah pasangan hidup ku untuk akan datang. Kata seorang adik kepada ku "Akak dah tua, kene lah fikir dan cari",huh..tak terkata aku, bukan apa, namun dlm jadual hidup ku memang tidak pernah muncul agenda nikah kahwin. Bukan tandanya menolak, namun tidak mahu terlalu merancang untuk sesuatu yang tdak pasti itu. Teringat penulisan buku "NOTA HATI SEORANG LELAKI" chapter 12 berkaitan "Seronok kahwin bukan untuk berseronok seronok". Beerti nikah kahwin ni bukan suatu yang sambil lewa dan ia adalah penuh isian tanggungjawab dan amanah Allah untuk memimpin keluarga. Oleh kerana ini, jiwa merasa ketersediaan belum wujud untuk tujuan itu. Allah..

Life is journey not a destiny!!! Ini adalah satu ayat yang saya letakkan d YM saya dan di Laman FB saya baru2 ini. Hidup ini merupakan suatu perjalanan dan bukannya takdir. Kita seharusnya berusaha yang terbaik untuk kehidupan sepanjang masa/ hayat bernafasnya kita, dan bukannya hanya bergantung pada takdir Allah tanpa usaha. Allah tidak memandang kejayaan seseorang tapi sejauh mana usahanya dia terhadap kehidupan atau kemahuannya itu. Ia ada kaitan dengan soal hati tadi, saya terlihat kesilapan yang teramat sangat di dalam diri saya, mana mungkin Allah mahu menakdirkan sesuatu buat saya jika saya tidak berusaha untuk itu. Allah..Ehem.:-(

Mencari sesuatu yang luar biasa di sebalik biasa2nya seseorang. Ya ini yang saya pikirkan dan perlukan mungkin. Saya melihat setiap insan yang bercinta suka mencari yang perfect, penyayang misalnya, comel, hensome, cute, lemah lembut, tutup aurat, jaga solat dan sebagainya. Ia adalah ciri2 asas yang saya rasakan semua orang mahu. Namun saya teringat satu pembacaan blog seorang ustaz jangan cari apa yang kamu mahu namun carilah apa yang kamu perlukan. Saya tidak meletakkan sasaran ciri2 untuk seseorang yang bakal menjadi teman hidup saya, sebab saya tidak pernah terfikir soal itu sehinggalah saya cuba di kenenkan dgn dua org insan di luar pengetahuan saya. Ehem..cukuplah jika saya katakan saya serahkannya pada Allah..Usaha saya doa dahulu setakat ini. Soal hati ni pada saya bahaya jika tidak pintar menjaganya. Apapun saya suka yang luar biasa di sebalik biasa2nya seseorang..Allah moga ia ada untuk saya..Allah.. ;-)

Kata akhir dari saya..carilah apa yang kamu perlukan dan bukan apa yang kamu mahukan..Iman dan Islam itu yang kita perlukan, usaha itu yang kita perlukan, doa itu yang kita perlu lakukan..moga Allah memimpin hati2 kita..Good luck to all my friends 4 exam..May Allah bless we all.We as a trustee and khalifah in this world..So usaha dan iringi dgn doa, istiqamah,ikhlas dan tawakkal kpda Allah SWT..

Jiayoo n Charyork..Pray 4 me ya..wassalam..ada masa kita ketemu lagi di laman penulisan ini. moga2..amin..

No comments:

Post a Comment